فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

بررسی غول بی‌شاخ و دم شیائومی، می 11 اولترا

آرش هراندهی

سه‌شنبه, 09 آذر 1400

بررسی غول بی‌شاخ و دم شیائومی، می 11 اولترا

 

بررسی غول بی‌شاخ و دم شیائومی، می 11 اولترا

شیائومی در تاریخ 29 مارچ 2021 قوی‌ترین گوشی خود را معرفی، و در 3 آپریل 2021 به بازار عرضه کرد تا رقبای خود را به چالش سختی دعوت کند. این گوشی در بازار ایران قیمت حدودی 43 میلیون دارد و قیمت بالای آن تا حدودی به عرضه محدود آن بستگی دارد. با فروشگاه آریا همراه باشید تا این محصول را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

 

جعبه

شیائومی پرچمدار خود را در دو باندل عرضه کرده است. باندل استاندارد آن که همانند پرچمداران جدید آیفون و سامسونگ اثری از شارژر و یا هندزفری دیده نمی‌شود و تنها یک قاب محافظ و سوزن خارج کننده سیمکارت در آن قرار دارد. به همین علت دارای ضخامت کمی می‌باشد. باندل دیگر آن نیز دارای کابل شارژر و شارژر 67 واتی است تا گوشی شما را در کمترین زمان ممکن شارژ کند.

 

 

ظاهر می 11 اولترا

بارزترین نکته طراحی این گوشی، ماژول بزرگ دوربین اصلی آن است که در قسمت بالایی قاب پشتی آن قرار گرفته است که علاوه بر بزرگ بودن، به مقدار بسیار زیادی نیز برآمده می‌باشد. در این ماژول سه سنسور دوربین، فلش دوربین و نمایشگر کوچکی قرار گرفته‌اند. می 11 اولترا در رنگ‌های سفید و مشکی قابل تهیه می‌باشد که از جنس سرامیک براق هستند و اثر انگشت و کثیفی به رو آن به جا می‌ماند. علیرغم وزن زیاد 234 گرمی و بیرون‌زدگی زیاد دوربین آن، به علت رعایت شدن بالانس وزنی، با گوشی نسبتا خوش‌دستی روبرو هستیم.

قاب جلویی این گوشی موبایل هیچ تفاوتی با می 11 ندارد و به لطف حاشیه کم نمایشگر و کناره‌ای خمیده، با یک ظاهر باشکوه در جلوی آن مواجه هستیم. با داشتن چنین گوشی گرانقیمت و سنگین وزنی، نگرانی‌های زیادی بابت افتادن آن و شکستن صفحه نمایش وجود دارد؛ اما فناوری گوریلا گلس ویکتوس وظیفه دارد تا خیال شما را بابت شکستگی یا خط و خش بر روی قاب پشتی و جلویی این گوشی تا حدودی راحت کند.

همچنین دور تا دور می 11 اولترا را فریمی آلومینیومی احاطه کرده که طراحی ظریفی نیز دارد تا وزن سنگین آن را تا حدودی جبران کند. شیائومی این گوشی را همانند سایر پرچمداران شرکت‌های دیگر همراه با استاندارد IP68 عرضه کرده؛ این بدان معناست که می 11 اولترا می‌تواند تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه زیر آب دوام بیاورد و دچار صدمه نشود.

در لبه کناری سمت راست دکمه‌های ولوم کم و زیاد و پاور قرار گرفته‌اند در حالی که در لبه سمت چپ هیچ چیزی قرار ندارد. اما در لبه زیری گوشی، از سمت راست به ترتیب اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، پورت تایپ سی و خشاب سیمکارت تعبیه شده‌است که فضای قرار گرفتن دو سیمکارت را دارد و جایی برای کارت حافظه ندارد. بنابراین اگر قصد ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات را دارید، باید در انتخاب حافظه مناسب خود دقت بیشتری به خرج بدهید چون امکان افزایش میزان حافظه ذخیره‌سازی به کمک مموری کارت وجود ندارد. و در نهایت بر روی لبه بالایی، اسپیکر دوم، میکروفون دوم و درگاه اینفرارد و نوشته‌‌ی هارمن کاردن که اسپیکرهای این گوشی را ساخته‌است قرار گرفته‌اند.

 

صفحه نمایش

همانند قاب جلویی که عینا با گوشی می 11 یکسان است، در مورد نمایشگر نیز تفاوتی دیده نمی‌شود. صفحه نمایشی 6.81 اینچی با فناوری امولد، که تعداد 3200 پیکسل را در طول و 1440 پیکسل در عرض خود جای داده‌است تا کیفیتی برابر WQHD+ داشته‌باشد. بسته به نوع محتوایی که بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود، رفرش ریت‌های 30، 60، 90 و 120 هرتزی انتخاب می‌شود تا بهترین کیفیت، بازدهی و مصرف باتری را داشته باشیم.

پنل امولد این گوشی، عملکرد تقریبا بی‌نقصی در نمایش دادن رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و سفید دارد. پنل امولدی که بر روی این گوشی قرار گرفته‌است، بالاترین میزان روشنایی، یعنی 1700 نیت دارد که اجازه می‌دهد بدون هیچگونه مشکلی زیر نور مستقیم خورشید از گوشی استفاده کنیم.

در مجموع ما که نتوانستیم ایرادی به نمایشگر این گوشی وارد کنیم! با یکی از بهترین نمایشگرهای بازار در گوشی می 11 اولترا طرف هستیم.

 

 

صفحه نمایش ثانویه

از نکاتی که شیائومی مانور تبلیغاتی زیادی روی آن داده است، صفحه نمایش دومی است که در کنار سنسورهای دوربین قرار گرفته‌اند. این نمایشگر همان نمایشگری است که در می‌بند 5 نیز دیده‌ایم. از کاربردهای این نمایشگر می‌توان به مواقعی اشاره کرد که می‌خواهیم از دوربین اصلی گوشی استفاده کنیم تا سلفی‌های باکیفیت‌تری بیاندازیم. به این صورت که می‌توانیم چهره خود را در نمایشگر دوم ببینیم تا دقت بالاتری داشته باشیم. همچنین قابلیت نمایش ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها و میزان درصد باتری نیز در این نمایشگر وجود دارد.

با تمامی این اوصاف، شاید نمایشگر دوم به آن میزان که فکرش را می‌کردیم و در تبلیغات به نمایش کشیده شده‌است، کاربردی نباشد و بیشتر بدرد همان تبلیغات بخورد. نظر شخصی بنده این است که قابلیت Always-On Display به مراتب جذاب‌تر و کاربردی‌تر است.

 

 

 

پردازنده

شیائومی همانند سایر قسمت‌های می 11 اولترا، در مبحث پردازنده نیز از جدیدترین و قوی‌ترین تراشه ساخته شرکت کوالکام، یعنی اسنپدراگون 888 استقاده کرده‌است. البته که تنها معماری آن متعلق به شرکت کوالکام است و ساخت آن، برخلاف سال‌های قبل که برعهده شرکت TSMC بود، بر عهده سامسونگ است. در مجموعه‌ی پردازنده آن، پردازنده Adreno 660 با شما کاری می‌کند که نهایت لذت ممکن را از بازی کردن ببرید و بهترین تجربه ممکن برای شما رقم بخورد.

 

حافظه

هم در مورد حافظه داخلی و هم حافظه رم، دو گزینه برای انتخاب پیش‌رو دارید. 256 و 512 گیگابایت برای حافظه داخلی، 8 و 12 گیگابایت برای حافظه رم. به عنوان مثال در حافظه 512 گیگابایتی، 463 گیگابایت از آن در اختیار کاربر است و مابقی آن را فایل‌های سیستمی و سیستم عامل اشغال کرده‌اند.

 

ایجاد حرارت

در صورتی که با کیفیت 8K بخواهید فیلمبرداری کنید بعد از مدت زمان 15 دقیقه فشار نسبتا زیادی به گوشی خواهد آمد و بخش دوربین آن به میزان زیادی داغ می‌کند اما فشار وارد شده توسط بازی کردن به قدری نیست که بخواهید گرما و داغی اذیت کننده‌ای را حس کتید.

 

ویژگی‌های امنیتی

می 11 اولترا از سنسور اپتیکال اثر انگشت و تشخیص چهره بهره می‌برد؛ این سنسور زیر صفحه نمایش قرار گرفته است و دارای سرعت و دقت بالایی می‌باشد. قابلیت تشخیص چهره هم از آنجایی که از دوربین سلفی برای این فرایند استفاده می‌کند، دقت آن به پای فیس آیدی اپل نمی‌رسد اما نیازی نیست نگران نباشید چون با این حال باز هم با سرعت بالایی حتی در نور کم چهره شما را شناسایی می‌کند.

 

سیستم عامل

پرچمدار امسال گوشی موبایل شیائومی ، آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی نسخه 11، که بر روی آن رابط کاربری می یو‌آی نسخه 12.5 سوار شده‌است. با توجه به سخت‌افزار قوی این گوشی و رابط کاربری آخرین نسخه که به خوبی بهینه شده، خیالمان از بابت اجرای روان همه چی، راحت است.

 

بلندگو

دو بلندگو به صورت استریو، یکی در پایین و دیگری در بالای گوشی قرار گرفته‌اند. این بلندگوها که ساخته شرکت مشهور هارمن کاردن هستند، قطعا شما را چه از نظر بلندی، و چه از نظر کیفیت صدا شگفت‌زده خواهند کرد. نکته جالب توجه در مورد بلندگوهای این گوشی این است که علاوه بر دو بلندگوی ذکر شده، بلندگوی تماس آن نیز شما را در تجربه کردن یک موسیقی لذت‌بخش‌تر یاری می‌کنند و بالانس بهتری داشته باشد. می 11 اولترا را به جرئت می‌توان جزو سه گوشی دارای بهترین بلندگوها قلمداد کرد.

 

باتری و شارژدهی

تمامی سخت‌افزار قدرتمندی که برای می 11 اولترا نام بردیم و تفسیر کردیم، به انرژی الکتریکی زیادی برای کار کردن نیاز دارند. همانطور که انتظار می‌رفت، شیائومی باتری لیتیم‌یونی 5000 میلی‌آمپری را برای این گوشی در نظر گرفته‌است. در صورت استفاده معمولی و روزمره، این باتری تا 1 روز شما را از شارژر بی‌نیاز می‌کند. صحبت از شارژر شد! می 11 اولترا از شارژر سریع با توان 67 وات پشتیبانی می‌کند که می‌تواند برای هر کاربری وسوسه کننده باشد.

اما زیاد هم دلتان را خوش نکنید زیرا اگر قصد استفاده از این قابلیت را دارید باید شارژر و حتی کابل آن را بصورت جداگانه تهیه کنید و همانطور که در بخش جعبه این گوشی صحبت کردیم، اثری از شارژر یا کابل شارژر در جعبه آن نیست. شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس هم از دیگر قابلیت‌های می 11 اولترا است که دیگر به قابلیتی مرسوم در میان پرچمدارهای این روزها بدل شده‌است.

 

 

دوربین

نوبتی هم که باشد نوبت بارزترین مشخصه می 11 اولترا، یعنی دوربین است. این ماژول بزرگ دوربین، دارای سه سنسور واید، اولترا واید و تله‌فوتو می‌باشد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سنسور اصلی از نوع واید ساخت شرکت سامسونگ می‌باشد که نام آن GN1 است و دارای دقت 50 مگاپیکسلی است. در کنار این لنز، لنز اولترا واید ساخت سونی با رزولوشن 48 مگاپیکسل قرار گرفته‌است. آخرین لنزی که دیده می‌شود، لنز پریسکوپ تله‌فوتو با سنسور 48 مگاپیکسلی است که وظیفه انجام زوم 5 برابری اپتیکال و 120 برابری دیجیتال را بر عهده دارد. در نهایت یک سنسور 20 مگاپیکسلی نیز برای سلفی در جلوی گوشی در نظز گرفته شده‌است.

 

بررسی کیفیت عکس‌ها

تست عکاسی را از نور روز شروع می‌کنیم. نتایج خیره کننده هستند! رنگ‌های کاملا زنده و طبیعی به عناصر موجود در عکس جان می‌بخشند. اما اگر این مقدار از اشباع رنگی هم برای شما کافی نیست، حالت هوش مصنوعی مخصوص شماست. این ویژگی با استفاده از الگوریتم‌های خاصی اشباع رنگی را حتی از حالت عادی هم بیشتر خواهد کرد. عکس‌ها عاری از هرگونه نویز می‌باشند و جزئیات، رنج دینامیکی و کنتراست آن بسیار مطلوب است.

عملکرد لنز اولترا واید هم همانند لنز واید، ما را به تشویق وا داشت. به طور معمول در لنزهای اولترا واید، تصاویر دارای مقادیر زیادی نویز هستند به علاوه اینکه به هم ریختگی در لبه‌های عکس نیز مشاهده می‌شود. اما این مسائل در می 11 اولترا دیده نمی‌شوند و تنها در لبه‌ها مقداری نویز دیده می‌شود.

نوبت بررسی قابلیت بزرگنمایی دوربین می‌رسد؛ قابلیتی که با متنی درشت در پشت این گوشی ذکر شده است، یعنی بزرگنمایی 120 برابری! البته که این 120 برابر بزرگنمایی دیجیتال است و به صورت اپتیکال تنها امکان زوم کردن تا 5 برابر مهیا شده‌است. تا 5 برابر ذره‌ای افت کیفیت یا نویز دیده نمی‌شود. اما هرچه بزرگنمایی را از 5 برابر به سمت 120 که می‌بریم، رفته‌رفته میزان نویز و افت کیفیت بیشتر می‌شود که امری طبیعی به حساب می‌آید. اما با این حال باز هم از رقیبان خود بهتر و باکیفیت‌تر عمل کرده است.

حالت پرتره هم از حالت‌های عکاسی پرطرفداری است که استفاده زیادی نیز دارد. همانند سایر حالات شیائومی در این بخش هم عالی کار کرده‌است تا عکس‌ها تا جای ممکن به واقعیت نزدیک‌تر باشند و نویز نداشته باشند. از نکات حائز اهمیت در مورد حالت پرتره، برش سوژه عکاسی از پس زمینه آن است که کاملا تمیز و با کمترین میزان خطا می‌باشد.

هرچه تا حالا با قابلیت‌های این گوشی سر شوق آمده باشید، قرار است در بخش سلفی کمی ناامید شوید. نه آنکه کیفیت عکس‌های دوربین سلفی پایین باشد، اما در حد و اندازه این گوشی نیز نیستند و انتظارات را به طور کامل برآورده نمی‌کند. مقداری نویز، فاصله‌ی عکس‌ها از واقعیت، به هم ریختگی در برش سوژه در حالت پرتره و شارپ نبودن عکس‌ها از نقاط ضعف دوربین سلفی این گوشی است.

عکس‌های گرفته شده با دوربین می ۱۱ اولترا در نور شب در حالت عادی کاملا روشن هستند و انگار نه انگار که نوری در محیط نیست اما به همان نسبت نویز هم دیده می‌شود اما ثبت جزئیات کاملا در حد و اندازه یک گوشی پرچم‌دار است؛ با فعال شدن حالت نایت مود از نوردهی کاسته می‌شود بر خلاف چیزی که انتظار دارید اما نکته اینجاست که شارپی تصاویر بالاتر می‌رود و عکس‌هایی دارید که بسیار وضوح بیشتری دارند.

 

جمع‌بندی و پایان

اینکه بخواهیم روی این گوشی عیب بگذاریم کار خیلی سختی است؛ دوربین کم‌نظیری دارد که تنها شاید در بخش سلفی مقداری ضعف داشته باشد. یکی از بهترین نمایشگرهای بازار را دارد. سخت‌افزار همه فن حریف و اسپیکرهایی با صدای گوش‌نواز ویژگی‌های دیگر آن است. اگر با قیمت نسبتا بالای آن و برآمدگی ماژول دوربین مشکلی ندارید، می 11 اولترا می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد

نقاط قوت:

  • سخت‌افزار فوق‌العاده
  • صفحه نمایش بسیار باکیفیت
  • دوربین بی‌نظیر
  • شارژدهی خوب
  • اسپیکرهای استثنایی
  •  

نقاط ضعف:

  • وزن بالا
  • برآمدگی زیاد دوربین
  • قیمت تقریبا زیاد

آرش هراندهی

https://ttaria.com/tb-8

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند