فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

شارژر فست شارژ چیست

یوسف هنرمند

جمعه, 08 مهر 1401

شارژر فست شارژ چیست

 

شارژ سریع، که ممکن است شنیده باشید شارژ سریع، فناوری و ویژگی جدیدی است که امروزه در اکثر گوشی‌های هوشمند موجود است. شارژ سریع در واقع یک مفهوم است و هر شرکتی می‌تواند آن را به روش خود طراحی و تولید کند و برای اولین بار کوالکام این مفهوم را ایجاد کرد. همانطور که از نام این فناوری پیداست، شارژ سریع باعث می‌شود باتری گوشی، تبلت یا هر وسیله دیگری سریعتر از حد معمول شارژ شود. داشتن این ویژگی مزایای خود را دارد؛ به عنوان مثال، این ویژگی باتری موبایل ما را در روزهای شلوغی که درگیر گوشی خود هستیم و به آن نیاز داریم زنده نگه می‌دارد. همانطور که گفته شد، شرکت‌های مختلف استانداردهای متفاوتی را پیشنهاد کرده‌اند. برخی از دستگاه‌ها فقط با کابل‌ها و شارژرهای خود کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند از ولتاژهای بالاتر استفاده کنند. این موارد ممکن است کمی گیج کننده باشند، بنابراین در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید این موارد را واضح تر و بهتر درک کنید. در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید تا به شارژر فست شارژ چیست بپردازیم.

 

شارژر فست شارژ چیست

اگر بخواهیم آن را خلاصه کنیم باید بگوییم که شارژ سریع میزان شارژ ارسالی به باتری را افزایش می‌دهد تا باتری سریعتر پر شود. با توجه به مشخصات اصلی USB، تنها 0.5 آمپر (A) جریان با استفاده از 5 ولت (V) برای تنها 2.5 وات (W) برق ارائه می‌شود. فناوری بازاریابی فعال این اعداد را افزایش می‌دهد. 10V/4A SuperCharge2.0 در هواوی 40 وات و 9 ولت/1.7 آمپر شارژ سریع تطبیقی ​​در سامسونگ 15 وات برق تولید می‌کند.

تمام نکات ذکر شده فقط یک نظر کلی را نشان می‌دهد. نحوه شارژ باتری در واقع موضوعی پیچیده تر از آنچه گفته شد است. قبل از اینکه به جزئیات بیشتر بپردازیم، بیایید نگاهی دقیق تر به تمام این استانداردهای شارژ سریع بیندازیم.USB Power Deliver با نام اختصاری USB-PD، مشخصات رسمی شارژ سریع است که توسط USB-IF در سال 2012 منتشر شد. برای هر دستگاهی با پورت USB استاندارد قابل استفاده است، مشروط بر اینکه سازنده این دستگاه قدرت جریان الکتریکی و در دسترس بودن نرم افزارهای لازم را در نظر گرفته باشد. مانند همه استانداردهای شارژ سریع، USB-PD یک پروتکل داده را برای ارتباط بین شارژر و تلفن پیاده سازی می‌کند. این نشان دهنده حداکثر منبع تغذیه مجاز برای شارژر و گوشی است. USB Power Delivery سرعت اولیه شارژ USB را تا 100 وات توان خروجی افزایش می‌دهد. مقدار توان موجود به ظرفیت‌های مختلف تقسیم می‌شود که در ولتاژهای مختلف کار می‌کنند. 7.5 ولت و 15 ولت برای تلفن‌ها بهتر است، در حالی که 27 ولت و بالاتر برای لپ تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های قدرتمند مناسب است. این استاندارد همچنین از دو قدرت پشتیبانی می‌کند و به تلفن شما امکان می‌دهد لوازم جانبی دیگر را شارژ کند. مجموعه پیکسل گوگل از استاندارد و مشخصات رسمی Power Delivery استفاده می‌کند. اپل همچنین این استاندارد را در آیفون 8، آیفون X و جدیدترین مک بوک‌های خود اعمال می‌کند. جالب است که بسیاری از شرکت‌ها استانداردهای شارژ خود را ترجیح می دهند.

 

فناوری شارژ سریع کوالکام

فناوری شارژ سریع Qualcomm استاندارد مورد استفاده در صنعت گوشی‌های هوشمند بود، در نتیجه فناوری شارژ سریع محبوب بود و قبل از منبع تغذیه USB مورد استفاده قرار می‌گرفت. آخرین نسخه 4.0+ فناوری شارژ سریع از Power Delivery پشتیبانی می‌کند و سرعت شارژ سریع و دامنه پشتیبانی گسترده تر را افزایش می‌دهد. شارژ سریع یک ویژگی اختیاری در پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون است. بنابراین، صرفاً به دلیل اینکه این گوشی دارای تراشه کوالکام است، نمی‌توان گفت که این گوشی دارای قابلیت شارژ سریع است. با این حال، انواع گوشی‌ها دارای قابلیت شارژ سریع هستند، مانند LG V40، Xiaomi Mi 8، Samsung Galaxy Note 9، HTC U12 Plus و غیره.

 

شارژر-فست-شارژ-چیست

 

سایر استانداردها

در دنیای گوشی های هوشمند، بسیاری از مدل‌ها به جای استانداردهای ذکر شده در بالا، از فناوری‌های اختصاصی خود استفاده می‌کنند. با این حال، تنها تعداد کمی از این استانداردها واقعاً اختصاصی هستند. بسیاری از آنها فقط با نام متفاوت یا برخی اصلاحات خاص Power Delivery یا Quick Charge هستند. به عنوان مثال، فناوری شارژ تطبیقی ​​سامسونگ یا شارژر توربو موتورولا. سایر فناوری‌ها مانند Oppo VOOC یا Huawei SuperCharge کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. به جای افزایش ولتاژ، هنگام شارژ با توان بالا، جریان را به شدت افزایش م‌دهند. سرعت شارژ این فناوری‌های اختصاصی در طول سال‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برخی از سریع‌ترین نسخه‌های موجود در بازار عبارتند از SuperCharge، Super VOCC و WarpCharge 30 OnePlus.
پشتیبانی از چندین استاندارد یا اطمینان از حداقل سطح سازگاری با روش‌های مختلف شارژ سریع امکان پذیر است. متأسفانه، این باعث می‌شود که سرعت شارژ دقیق گوشی‌های با شارژرها و کابل‌های مختلف غیرقابل پیش‌بینی باشد. پس از تست چندین گوشی، بسته به شارژر و کابل مورد استفاده، تنوع زیادی در مصرف برق هر گوشی وجود دارد. بهترین نتایج را معمولاً با کابل و شارژر ارائه شده در جعبه هر گوشی در هنگام خرید به دست می آورید.

 

نحوه شارژ سریع باتری لیتیوم یونی

اکنون که استانداردهای مختلف را توضیح دادیم و بررسی کردیم، بیایید در مورد اینکه شارژ سریع در واقع چرخه شارژ را سرعت می‌بخشد صحبت کنیم. باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند به صورت خطی شارژ نمی‌شوند. چرخه شارژ به دو مرحله مجزا تقسیم می‌شود. فاز اول فاز افزایش ولتاژ و فاز جریان ثابت است. ولتاژ یک باتری قابل شارژ به تدریج از 2 ولت به حداکثر مقدار آن در حدود 4.2 ولت افزایش می‌یابد. این عدد بسته به نوع باتری واقعی متفاوت است. در این مرحله باتری دارای حداکثر مقدار جریان است و این مقدار تا زمانی که ولتاژ باتری به حداکثر مقدار خود برسد ثابت می‌ماند. سپس مقدار ولتاژ ثابت می‌شود و مقدار جریان با روند نزولی کاهش می‌یابد. پس از عبور از این نقطه، باتری جریان کمتری دریافت می‌کند و در نتیجه روند شارژ آن کند می‌شود. این باعث می‌شود گوشی شما تا حدود 50 یا 60 درصد شارژ شود، اما سپس کمی کند می‌شود.

فناوری شارژ سریع از یک مرحله جریان مستقیم، یعنی مرحله اول استفاده می‌کند. چرا؟ با تزریق حداکثر مقدار جریان به باتری قبل از رسیدن به حد مجاز ولتاژ یا به اصطلاح ولتاژ پیک. بنابراین، اگر باتری دستگاه شما زیر 50 درصد باشد، فناوری شارژ سریع کار می‌کند، اما اگر شارژ باتری از 80 درصد بیشتر شود، این فناوری دیگر کار نخواهد کرد. شارژ در حالت عادی به مرور زمان به سلامت باتری آسیب جدی وارد نمی‌کند، در حالی که استفاده از حالت ولتاژ ثابت، یعنی مرحله دوم، عمر باتری را کوتاه می‌کند. توجه داشته باشید که هر چه ولتاژ DC بیشتر باشد، گرما بیشتر می‌شود. در نهایت میزان ولتاژ و جریان تحویلی به باتری توسط مدار کنترل شارژ داخل گوشی کنترل می‌شود. همراه با سنسورهای دما و ولتاژ، کنترلر می‌تواند میزان جریان را برای افزایش سرعت شارژ باتری و سلامت طولانی مدت باتری کنترل کند. حال متوجه شدیم که شارژر فست شارژ چیست و به خوبی می‌توانیم آن را درک کنیم و هر شخصی در زمان خرید شارژر باید بداند که شارژر فست شارژ چیست و سپس اقدام به خرید شارژر برای گوشی خود کند.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-59

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند