فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

یوسف هنرمند

جمعه, 08 مهر 1401

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

 

گوشی شما جدید است یا قدیمی؟ همانطور که می‌دانید همه شارژرها برای همه گوشی‌ها قابل استفاده نیستند. هر گوشی شارژر مخصوص به خود را دارد. در بیشتر موارد علت آسیب به باتری گوشی استفاده از شارژرهای مختلف است. گوشی‌ها دارای باتری لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمر هستند. این باتری‌ها را می‌توان با استفاده از شارژر شارژ کرد. در مورد نوع شارژ، دو نوع باتری داریم: باتری‌های استاندارد و باتری های شارژ سریع. به همین دلیل ما دو نوع شارژر کابلی داریم:

شارژ سریع

شارژر معمولی

این استانداردها برای شبکه‌های بی سیم نیز وجود دارد. اما تفاوت‌های زیادی وجود دارد. در مورد تفاوت بین پرداخت‌های بی سیم و ثابت بیشتر بخوانید. اما تفاوت شارژر سریع با شارژر معمولی چیست؟ آیا تکنولوژی آنها متفاوت است؟ شارژ سریع چه تفاوتی با آداپتور معمولی دارد؟ در ادامه به تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی خواهیم پرداخت، همراه فروشگاه آریا باشید.

 

تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی

در گذشته اکثر گوشی‌های هوشمند با یک شارژر معمولی شارژ می‌شدند. ما عادت کرده بودیم گوشی‌های خود را به طور معمول شارژ کنیم و هیچ چیز در مورد شارژ سریع نمی‌دانستیم. شرکت آمریکایی کوالکام اولین شرکتی بود که مفهوم شارژ سریع را ابداع کرد. شارژ سریع حداکثر توان موجود از منبع تغذیه را برای تخلیه باتری با حداکثر نرخی که شیمی آن پشتیبانی می‌کند، فراهم می‌کند. در طول شارژ معمولی، گوشی با سرعت کافی و ثابت شارژ می‌شود.

هر گوشی هوشمند برای شارژ باتری به ولتاژ مشخصی از شارژر نیاز دارد. یک شارژر معمولی با ولتاژ و جریان ثابت گوشی ما را با نرخ معمولی شارژ می‌کند. به این حالت شارژ معمولی (شارژ معمولی یا آهسته) می‌گویند. اگر شارژر بیش از ولتاژ مشخص شده تغذیه کند، جریان الکتریکی بیشتری نسبت به معمول تولید می‌کند که باعث می‌شود گوشی ما سریعتر از قبل شارژ شود. این حالت را شارژ سریع یا توربو شارژ می‌نامند.

 

شارژر سریع به صورت زیر عمل می‌کند:

با بالاترین سرعت گوشی را از صفر تا 50 درصد شارژ می‌کند. این گوشی در نیم ساعت تا 50 درصد شارژ می‌شود.
از 50 به 80، سرعت کمی کاهش می‌یابد، اما همچنان سریعتر از شارژرهای استاندارد است. سرعت آن 80 تا 100 درصد کاهش می‌یابد و با همان سرعت شارژر معمولی شارژ می‌شود. برای مثال شارژ باتری گوشی شیائومی نیم ساعت طول می‌کشد تا به 50 درصد برسد اما برای شارژ 100 درصدی باید شارژر گوشی تا یک ساعت و نیم دیگر به برق وصل شود. اما چرا شارژ سریع پس از 50 درصد شارژ مانند شارژ معمولی عمل می‌کند؟ چرا جریان شارژ کند است؟

باتری لیتیوم یونی است. ظرفیت باتری بر حسب میلی آمپر مشخص شده است. هر باتری قدرت و ظرفیت مشخصی دارد. هر چه ولتاژ بالاتر باشد، گوشی سریعتر شارژ می‌شود. به این ترتیب برق و انرژی گوشی شما را سریعتر شارژ می‌کند. اما جریان و برق زیاد خطرناک است. ولتاژ و جریان کنترل نشده باعث انفجار گوشی می‌شود. بنابراین جریان و ولتاژ باید توسط یک آی سی (کنترل کننده شارژ) کنترل شود. این تراشه جریان کلی ولتاژ باتری را کنترل می‌کند. زمانی که میزان برق و جریان به حد معینی برسد، دمای گوشی افزایش می‌یابد. در گوشی‌های هوشمند، نرم افزار سیگنال‌هایی را به شارژرهای سریع ارسال می‌کند. سپس سطح انرژی را کاهش می‌دهد. با کاهش ولتاژ، گرمای تولید شده کاهش می‌یابد و باتری به دمای معمولی می‌رسد. اگر این فرآیند شارژ توسط گوشی کنترل نشود، عمر باتری بیش از یک سال دوام نخواهد آورد.

 

تفاوت-فست-شارژ-با-شارژ-معمولی

 

مزایا و معایب شارژ سریع و معمولی و تفاوت آنها

تا اینجای کار فرآیند شارژ عادی را با شارژ سریع باتری گوشی طی کرده‌ایم. برای درک بهتر بین شارژ سریع و شارژ معمولی، اجازه دهید مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

 

مزایای شارژ سریع:

شارژ سریع تلفن: در دنیایی که سرعت در آن حرف اول را می‌زند، شارژ سریع می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند. به خصوص اگر در حین کار عجله دارید یا گوشی شما از کار افتاده است. به جای ساعت‌ها انتظار برای شارژ شدن باتری گوشی، می‌توانید روی کارهای مهم تری تمرکز کنید. گوشی‌های هوشمند فعلی دارای باتری‌های بزرگتر با ظرفیت شارژ بسیار بالا هستند. شارژ معمولی 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد تا باتری گوشی به طور کامل شارژ شود، اما شارژ سریع گوشی شما را در کمتر از 2 ساعت شارژ می‌کند.

شارژ هوشمند: در گوشی‌های هوشمند با شارژ سریع، سخت افزار و نرم افزار گوشی برای کاهش دمای باتری در هنگام شارژ سریع بهینه سازی شده است. هنگامی که تلفن شما در هنگام شارژ خیلی داغ می‌شود، سطح ولتاژ پایین می‌آید. با کاهش ولتاژ، گرمای کمتری تولید می‌شود و دمای باتری به حالت عادی باز می‌گردد. این کار از داغ شدن بیش از حد باتری و تورم آن جلوگیری می‌کند. همچنین از آسیب احتمالی قطعات داخلی گوشی نیز جلوگیری می‌کند.

قابلیت شارژ منظم: گاهی اوقات زمان کافی برای شارژ گوشی خود دارید. برای افزایش عمر باتری می‌توانید به طور مرتب گوشی خود را شارژ کنید. اما نیازی به تهیه دو مدل شارژ ندارید. فقط با چند مرحله ساده می‌توانید شارژ سریع را به شارژ معمولی تبدیل کنید. برای این کار به تنظیمات گوشی رفته و تنظیمات باتری را انتخاب کنید. سپس شارژ سریع را غیرفعال کنید.

 

معایب شارژ سریع:

کاهش عمر باتری: گوشی‌های هوشمند جدید دارای مکانیزم کنترل دما هستند. اما اگر گوشی شما مشکل باتری داشته باشد، این مکانیسم به درستی کار نخواهد کرد. در این شرایط از شارژ سریع استفاده نکنید. زیرا باعث آسیب بیشتر باتری می شود و گوشی شما را از کار می‌اندازد. شارژ و دشارژ مکرر تعداد چرخه های تخلیه باتری را کاهش می‌دهد و عمر باتری را کوتاه می‌کند. همه گوشی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند: همه گوشی‌های هوشمند قابلیت شارژ سریع ندارند. بسته به مدل و نوع گوشی، نوع شارژر آن متفاوت است.

 

مزایای شارژ معمولی:

عمر و دوام باتری را افزایش می‌دهد: برخلاف شارژ سریع، شارژ معمولی مقدار مناسب ولتاژ را فراهم می‌کند و گرمای اضافی تولید نمی‌کند. هنگامی که حرارت کمی تولید می‌شود، دمای باتری قابل کنترل باقی می‌ماند و عمر باتری تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. بنابراین، یک باتری شارژ معمولی طول عمر بیشتری نسبت به باتری شارژ سریع دارد. از تلفن خود به درستی استفاده کنید: مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا باتری کاملاً شارژ شود. بنابراین شما به خوبی از گوشی خود استفاده می کنید. ارزان بودن: یک شارژر معمولی قیمت پایین تری نسبت به شارژ سریع دارد.

 

تفاوت-فست-شارژ-با-شارژ-معمولی

 

معایب شارژ استاندارد:

زمان شارژ طولانی: اگر تلفن شما ظرفیت باتری زیادی دارد، نمی توان از شارژر معمولی استفاده کرد. یا اگر از آن استفاده می‌کنید باید ساعت‌ها صبر کنید تا کامل شارژ شود. شارژ معمولی برای چند کاربر مناسب نیست. زیرا هر بار باید مدت زیادی منتظر بمانند تا گوشی شارژ شود. به طور خلاصه، شارژ سریع مزایای بسیاری دارد. علاوه بر این، اکثر گوشی‌های هوشمند جدید دارای قابلیت شارژ سریع هستند. بنابراین برای استفاده از فناوری شارژ سریع، گوشی شما باید از شارژ سریع پشتیبانی کند. همچنین به یک چتر اضطراری نیاز دارید.

اگر گوشی شما استاندارد باشد، نمی‌توانید سرعت شارژ را با شارژر سریع افزایش دهید. از سوی دیگر، گوشی هوشمندی که قابلیت شارژ سریع را دارد، نمی‌تواند به هیچ شارژری متصل شود. در حال حاضر انواع مختلف گوشی‌ها شارژرهای سریع متفاوتی دارند. به عنوان مثال، One Plus 8 T دارای قابلیت شارژ سریع 65 واتی است. برای تعیین اینکه کدام کابل و آداپتور را برای گوشی خود تهیه کنید، ابتدا باید تفاوت بین آداپتور شارژ سریع و معمولی را بررسی کنیم.

 

تفاوت بین نصب سریع و معمولی

آداپتور دستگاهی است که برق را از طریق یک رابط تامین می‌کند و سپس آن برق را به ولتاژ تبدیل می‌کند. آداپتورها کاربردهای مختلفی دارند. آداپتور مورد استفاده برای شارژ گوشی در اصطلاح علمی شارژر یا آداپتور برق نامیده می‌شود. آداپتورهای غذا بسیار شبیه به غذاهای کنسرو شده هستند. بنابراین تصمیم گیری برای خرید کدام آداپتور دشوار است. برخی از تولید کنندگان اطلاعات دقیق را روی برچسب آداپتور قرار می‌دهند. مهمترین جزئیات نوشته شده در مورد ولتاژ (V) و جریان (A) است. آداپتورهای شارژ معمولی معمولاً جریان 1 آمپر را پشتیبانی می‌کنند. اگر آداپتور جریان 2 آمپر یا بیشتر را پشتیبانی کند، آداپتور در حال شارژ سریع است. از نظر فناوری، آداپتورهای سریع یک چیپست بیشتر دارند. همچنین آداپتور شارژ سریع کوچکتر از آداپتور معمولی است. همه آداپتورهای جدید دارای قابلیت شارژ سریع هستند. برخی از آنها می توانند دو یا چند گوشی یا حتی مک بوک را شارژ کنند.

 

شارژ سریع و در دسترس بودن شارژ استاندارد

آداپتورهای شارژ سریع و آداپتورهای معمولی از نظر ظاهری مشابه هستند اما عملکردهای متفاوتی دارند. شما نمی توانید تلفن شارژر سریع را با آداپتور معمولی شارژ کنید. حتی اگر از کابل شارژ سریع استفاده می‌کنید. برای شارژ سریع گوشی خود به هر دو نیاز دارید. برای تشخیص شارژرهای سریع از آداپتورهای معمولی می‌توانید برچسب روی آداپتور را بررسی کنید. ولتاژ و جریان خروجی روی برچسب همه آداپتورها نوشته شده است. اگر خروجی نوشته شده 5 ولت (V) و 1 آمپر (A) یا 5 ولت (V) و 1000 میلی آمپر (mA) باشد، آداپتور شما نرمال است. اگر آداپتور شما سریع شارژ می‌شود، خروجی نوشته شده 5 ولت (V) و 2 آمپر (A) یا بالاتر خواهد بود. به برچسب روی آداپتور توجه کنید. اگر نماد شارژ سریع به شکل رعد و برق وجود داشته باشد یا کلمه Quick Charge مستقیماً روی آن نوشته شده باشد، آداپتور شارژ سریع است. تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی را به خوبی متوجه شدیم و اگر گوشی شمااز فست شارژ پشتیبانی می‌کند دیگر تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی را می‌دانید و بهتر است یک شارژر فست شارژ اورجینال خریداری کنید. تفاوت فست شارژ با شارژ معمولی قطعا به چشم خواهد آمد و در زمان شارژ شدن گوشی به خوبی متوجه سرعت شارژ شدن خواهید شد.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-60

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند