فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

مقایسه گوشی A52s 5G با A72

یوسف هنرمند

شنبه, 31 اردیبهشت 1401

مقایسه گوشی A52s 5G با A72

 

شرکت کره‌ای سامسونگ، دو گوشی A52s و A72 را با قیمت‌های نزدیک به هم عرضه کرده است. اما میان این دو گوشی موبایل، تفاوت‌های نسبتا بزرگی دیده می‌شود که پس از عرضه مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند و این استقبال در کشور ما نیز صورت گرفت. سری A سامسونگ را می‌توان از محبوب‌ترین گوشی‌های موجود در کشورمان معرفی کرد که هر یک از مدل‌های منتشر شده از این سری دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. A52s و A72 را می‌توان از مدل‌های برتر که توانستند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند، معرفی کرد. در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید تا به مقایسه گوشی A52s 5G با A72 بپردازیم.

این دو مدل دارای ویژگی‌های مختلفی می‌باشند که در هر بخش نشان داده‌اند که می‌توانند برای افرادی مناسب و برای افرادی دیگر چندان کاربردی نباشد. برای مثال اگر برای شما طراحی و کیفیت ساخت مهم باشد، احتمالا دست به خرید A52s خواهید زد. در ادامه در رابطه با مشخصات و ویژگی‌های هر یک از این مدل‌ها توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد و براساس آن، شما تصمیم گیری کنید که کدام بخش‌ها برای شما کاربردی و به بیشتر به کار شما خواهند آمد.

 

مقایسه طراحی گوشی A52s 5G و A72

پس از سال‌ها، سامسونگ دست به تغییر طراحی گوشی‌های خود زده است. اگر بخواهیم راجب مقایسه گوشی A52s 5G با A72 در این قسمت بگوییم، هر دو گوشی بسیار عملکرد خوبی دارند و می‌توان گفت ظاهر آن‌ها مخصوصا قاب پشتی نزدیک به مدل‌های پرچم‌دار است. سامسونگ دست به استفاده از رنگ‌های جوان پسندانه زده و در عین حال شاهد رنگ‌های مات نیز هستیم. مطمئنا اکثر افراد از بخش طراحی و ظاهر کلی این محصول راضی خواهند بود. اما برخلاف ظاهر، کیفیت ساخت این دو محصول با یکدیگر فاصله‌های نسبتا زیادی دارند. 

در ابتدا با A52s 5G شروع می‌کنیم. این محصول دارای ابعاد 159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر می‌باشد و این ابعاد نسبت به گوشی‌های جدید کمی کوچک‌تر بوده و همین موضوع مزایایی را نیز در پی داشته است که در این میان می‌توان به وزن 189 گرم آن اشاره کرد. این ویژگی باعث شده تا کار با یک دست چندان کار دشواری نباشد و پس از ساعاتی دست شما خسته نشود. A52s 5G در پنل جلویی با استفاده از گوریلا گلس 5 ساخته شده که این ویژگی باعث شده تا خیالمان از لحاظ خط و خش‌های احتمالی راحت باشد.

همچنین قاب پشتی این گوشی از نوع پلاستیک می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به گواهی IP67 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب (تا عمق یک متری به مدت 30 دقیقه) اشاره کرد. در بخش سیم کارت نیز شاهد تک سیم‌کارته (نانو سیم) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو سیم، همزمان یکی فعال dual stand-by) هستیم.

 

مقایسه-گوشی-A52s-5G-با-A72

 

از طرفی دیگر A72 نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد که در این میان می‌توان به ابعاد 165 در 77.4 در 8.4 میلی‌متر اشاره کرد که در مقایسه با A52s 5G بزرگ‌تر بوده و همین موضوع ویژگی‌ها و معایبی را نیز به همراه خواهد داشت. از ویژگی‌های آن می‌توان به نمایشگری بزرگ‌تر و از طرفی دیگر وزن سنگین‌تر اشاره کرد. وزن این گوشی 203 گرم است و کار با یک دست کمی دشوار خواهد بود و پس از ساعاتی خسته خواهید شد. همچنین کار با یک دست با این گوشی مخصوصا اگر دست‌های متوسط و کوچکی دارید، کمی سخت خواهد بود.

این گوشی نیز مانند A52s 5G از گوریلا گلس 5 برای محافظت از پنل جلویی بهره می‌برد. همچنین A72 نیز مانند رقیب خود دارای قاب پشتی با جنس پلاستیک است. این گوشی نیز مانند رقیب خود دارای گواهی IP67 می‌باشد که دارای مقاومت در برابر گرد و خاک و آب (تا عمق یک متری به مدت 30 دقیقه) است. تک سیم‌کارته (نانو سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو سیم، همزمان یکی فعال) از مشخصات بخش سیم کارت آن می‌باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت هر دو گوشی دارای ویژگی‌های خوبی هستند اما تفاوت آن‌ها در ابعاد و وزن آن‌ها می‌باشد. اگر دست‌های کوچکی دارید و استفاده در یک دست برای شما بسیار مهم است، A52s 5G مناسب شما خواهد بود. اما اگر نمایشگر بزرگ برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، A72 می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

مقایسه دوربین گوشی A52s 5G با A72

در بخش دوربین نیز مقایسه گوشی A52s 5G با A72 کاری نسبتا سختی است ولی هر دو دارای ویژگی‌های مشترکی می‌باشند و درکل می‌توان گفت تفاوت بالایی احساس نخواهد شد. مشخصات این دو گوشی برروی برگه در اکثر موارد به یک شکل هستند اما در عملکرد تفاوت‌هایی دیده می‌شود. هر دوی این گوشی‌ها دارای دوربین اصلی با سنسور 64 مگاپیکسل می‌باشند. اما مشخصات دیگر دوربین‌ها تفاوت دارند که ابتدا از A52s شروع می‌کنیم. این گوشی دارای لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی، لنز ماکرو 5 مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی است. معمولا در گوشی‌های جدید، شاهد استفاده ناکارآمد از دوربین‌ها هستیم که خوشبختانه A52s جزوی از آن دسته گوشی‌ها نیست و مجهز شده به دوربین‌های کارآمد برای عکاسی در روز و شب.

امکان فیلم‌برداری 4K همراه با نرخ 30 فریم بسیار جذاب بوده مخصوصا که همراه شود با قابلیت‌هایی دیگر مانند لرزشگیر که می‌تواند لذت فیلم‌برداری را بیش از پیش افزایش دهد. دوربین سلفی این گوشی نیز مجهز شده به سنسور 32 مگاپیکسلی.

 

دوربین-گوشی-A52s- 5G-با-A72

 

از طرفی دیگر A72 مانند رقیب خود دارای دوربین اصلی با سنسور 64 مگاپیکسلی است که از دیگر مشخصات دوربین این گوشی می‌توان به استفاده از لنز تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی، لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی و لنز ماکرو 5 مگاپیکسلی اشاره مستقیم کرد. همچنین A72 مانند رقیب خود به شما این اجازه را خواهد داد تا فیلم‌برداری 1080 با نرخ 60 فریم و 4K با نرخ 30 فریم انجام دهید. دوربین سلفی این محصول مجهز شده به سنسور 32 مگاپیکسلی.

 

مقایسه باتری گوشی A52s 5G با A72

مقایسه گوشی A52s 5G با A72 در بخش باتری نیز دارای شباهت‌هایی هستند اما ظرفیت باتری به کار رفته در آن‌ها متفاوت است و مدت زمان شارژدهی متفاوتی نیز دارند. در بخش باتری هر دوی این گوشی‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند. ابتدا از A52s شروع خواهیم کرد، باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی باعث شده تا این گوشی توانایی شارژدهی تا یک روز را بدون نیاز به شارژ داشته باشد. البته که این گوشی باتوجه به قیمت گوشی بالای آن نسبت به دیگر محصولات میان‌رده، کمی در این بخش کم کاری داشته و حداقل می‌توانست از باتری 5000 میلی آمپر استفاده کند. جدا از موارد ذکر شده، این دستگاه دارای شارژر 25 واتی است که می‌تواند تقریبا حدود یک ساعت شارژ گوشی شما را تکمیل کند.

از طرفی دیگر A72 عملکرد بهتری داشته و به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که می‌تواند حدود یک تا یک روز و نیم شارژدهی کند. عملکرد این گوشی مانند دیگر محصولات موجود در بازار است. همچنین A72 به شارژ سریع 25 واتی مجهز شده که مانند رقیب خود در حدود یک ساعت به طور کامل شارژ خواهد شد.

 

مقایسه نمایشگر گوشی A52s 5G و A72

در بخش نمایشگر نیز این دو گوشی رقابت سرسختی خواهند داشت. هر دو در این بخش عملکرد بسیار خوبی نسبت به رقبا دارند. گوشی A52s دارای نمایشگر سوپر امولد می‌باشد که باعث شده تا دقت رنگ‌های نمایشگر بیش از پیش افزایش یابد. ابعاد این گوشی 6.5 اینچ است و نسبت نمایشگر به بدنه 84.9% است. رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از مشخصاتی می‌باشد که در اکثر گوشی‌های امروزی می‌بینیم. همان طور که پیش‌تر نیز ذکر شد محافظ نمایشگر این دستگاه کورنینگ گوریلا گلس 5، که خیال ما را از خط و خش‌های احتمالی آسوده ساخته.

نرخ تازه سازی 120 هرتز از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این گوشی بوده که ارزش آن را بیش از پیش افزایش داده است. این قابلیت باعث خواهد شد تا انجام بازی‌های ویدئویی، کار با رابط کاربری و تماشای ویدئو لذت بخش‌تر باشد چرا که حرکات صفحه نمایش بسیار نرم و روان به نظر خواهد رسید. پشتیبانی از HDR10 و روشنایی 800 نیت از دیگر نقاط قوت این محصول به حساب می‌آید.

 

نمایشگر-گوشی-A52s-5G-و-A72

 

از طرفی دیگر A72 نیز دارای نمایشگر سوپر امولد است. ابعاد این گوشی نیز 6.7 اینچ و نسبت نمایشگر به بدنه نیز مانند رقیب خود یعنی A52s، تقریبا 84.9% است. همچنین مانند دیگر گوشی‌های موجود در بازار شاهد رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل هستیم. این گوشی همانند رقیب خود از گوریلا گلس 5 برخوردار است. اما تفاوت این گوشی و رقیب آن در نرخ تازه سازی خلاصه خواهد شد. در این گوشی شاهد نرخ تازه سازی 90 هرتز هستیم که نسبت به رقیب خود کم‌تر است.

همان طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، در گوشی A52s شاهد استفاده از نمایشگر 120 هرتزی هستیم اما در مدل A72 نرخ تازه سازی 90 هرتز عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده است. نرخ تازه سازی بالاتر باعث خواهد شد تا حرکات صفحه نمایش روان و نرم‌تر به نظر برسند. این نرخ تازه سازی بالاتر در گوشی A52s باعث خواهد شد تا در انجام بازی‌های ویدئویی، این گوشی عملکرد بهتری داشته باشد و لذت تجربه بازی‌های ویدئویی بیش از پیش افزایش یابد.

 

مقایسه اسپیکر گوشی A52s 5G و A72

A72 و A52s مانند دیگر گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار، دارای اسپیکرهای استریو می‌باشند. هر دوی این گوشی‌ها دارای یک اسپیکر هستند اما برای بالا بردن کیفیت و بلندی صدا دست به استفاده همزمان از اسپیکر مکالمه نیز زده‌اند. در زمانی که قصد گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدئو را داشته باشید، به طور خودکار اسپیکر مکالمه نیز شروع به کار خواهد کرد. اما در عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

اسپیکرهای A72 دارای صدایی فراگیر هستند و از طرفی دیگر شفافیت و کیفیت را به همراه دارند. در بررسی و تجربه‌ی به دست آمده، شاهد عملکرد بسیار خوبی نیز بودیم. عملکرد این گوشی نسبت به رقبای خود در این بخش بسیار خوب بوده و پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به دیگر محصولات میان‌رده این شرکت شاهد هستیم.

از طرفی دیگر رقیب سرسخت A72 یعنی A52s نیز عملکرد خوبی داشته. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، هر دوی این گوشی‌ها به یک اسپیکر و اسپیکر مکالمه مجهز شده‌اند که در صورت نیاز اسپیکر مکالمه به کمک اسپیکر اصلی خواهد آمد. در تجربه به دست آمده در گوش دادن به موسیقی و تماشای ویدئو، عملکرد ضعیف‌تری را از A52s نسبت به رقیب آن شاهد هستیم.

با وجود این که هر دوی این گوشی‌ها از یک اسپیکر و از یک ویژگی برخوردار هستند، اما شاهد عملکرد بهتر A72 هستیم. به نظر می‌آید که سامسونگ برروی این گوشی بهتر کار کرده و شاهد عملکرد جذاب‌تری هستیم به طوری که برای گوش دادن به موزیک دیگر نیاز ضروری به هدفون نخواهید داشت.

 

مقایسه بخش نرم افزار A52s 5G و A72

مطمئنا در این بخش تفاوتی احساس نخواهد شد چرا که هر دوی این گوشی‌ها به One Ui 3.1 بر مبنای اندروید 11 مجهز شده‌اند. One Ui در حال حاضر یکی از بهترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. می‌توان به جرات گفت که این رابط کاربری جزو نخستین رابط کاربری‌هایی خواهد بود که پس از ترند شدن قابلیت و ویژگی‌های جدید، آن‌ها را دریافت خواهد کرد.

 

بخش-نرم-افزار-A52s-5G-و-A72

 

مطمئنا گوشی‌های سامسونگ دارای یکی از بهترین رابط کاربری‌های موجود هستند و باجرات می‌توان گفت که می‌توانند در مقایسه با رقبا عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین سامسونگ در ساخت رابط کاربری تجربه بالاتری نسبت به رقبای خود دارد و همین موضوع باعث شده تا شاهد یک رابط کاربری جذاب، کارآمد، ساده و در عین حال جذاب باشیم.

 

مقایسه عملکرد سخت افزاری گوشی A52s 5G و A72

مقایسه گوشی A52s 5G با A72 در بخش سخت افزاری بسیار جذاب است چون برخلاف دیگر بخش‌ها، در بخش سخت افزار شاهد تفاوت‌های نسبتا بزرگی هستیم. هر دوی این گوشی‌ها عملکرد خوبی دارند اما هر یک دارای ویژگی‌های نسبت به خود می‌باشند.

ابتدا از A52s شروع خواهیم کرد. این گوشی دارای پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.4 گیگاهرتز Kryo 670 و چهار هسته‌ی 1.9 گیگاهرتز Kryo 670) است. از طرفی دیگر پردازنده مرکزی این گوشی Adreno 642L می‌باشد که توانایی بالایی در اجرای بازی‌های ویدئویی نشان داده و می‌تواند بازی‌های ویدئویی سنگین و جدید را با تنظیمات گرافیکی بالا به اجرا در آورد. همچنین از دیگر مزایای این گوشی نباید چشم پوشی کرد که در این میان می‌توان به پشتیبانی از شبکه پرسرعت 5G اشاره کرد. این قابلیت شاید در حال حاضر چندان به درد شما  نخورد اما در آینده‌ای نه چندان دور مطمئنا از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

از طرفی دیگر گوشی A72 توانمندی خوبی از خود نشان داده اند. از مشخصات سخت افزاری این محصول می‌توان به پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (دو هسته‌ی 2.3 گیگاهرتز Kryo 465 Gold و شش هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Kryo 465 Silver) اشاره کرد. همچنین این گوشی دارای پردازنده مرکزی Adreno 618 می‌باشد. این گوشی برای کارهای روزمره و انجام بازی‌های سنگین توانمند بوده اما مانند A52s عملکرد بسیار خوبی ندارد و می‌تواند بازی‌های ویدئویی سنگین را با تنظیمات گرافیکی متوسط به اجرا درآورد.

 

عملکرد-سخت-افزاری-گوشی-A52s-5G-و-A72

 

در نهایت می‌توان گفت اگر قصد انجام بازی‌های ویدئویی را ندارید، A72 در این بخش بیشتر می‌تواند نیازهای شما را برطرف سازد اما اگر قصد انجام بازی‌های ویدئویی سنگین را دارید، مطمئنا A52s توانایی بالاتری دارد و در این بخش عملکرد بسیار بهتری دارد. همان طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، A72 می‌تواند بازی‌های ویدئویی سنگین و جدید را با تنظیمات گرافیکی متوسط به اجرا در آورد اما A52s توانایی بالاتری دارد و می‌تواند بازی‌های ویدئویی سنگین و کارهای گرافیکی را به آسانی به اجرا درآورد.

 

مقایسه گوشی A52s 5G با A72 و ارزش خرید آن

هر دو گوشی دارای ارزش خرید بالایی هستند اما مطمئنا یکی برنده این مقایسه خواهد بود. در بخش طراحی شاهد شباهت‌های بسیاری بودیم و تنها تفاوت آن‌ها در وزن و ابعاد دیده میشد. اگر دست‌های بزرگی دارید، می‌توانید با هر دوی این گوشی‌ها با یک دست کار کنید اما اگر دست‌های کوچک و یا متوسطی دارید، مطمئنا کار با A52s راحت‌تر خواهد بود.

از طرفی دیگر در بخش دوربین شاهد عملکرد بهتری از طرف A72 هستیم اما این تفاوت نیز در عملکرد دوربین‌های دیگر به غیر از دوربین اصلی دیده می‌شود. صفحه نمایش A52s دارای ویژگی‌های فراوانی است که در این میان به مهم‌ترین عامل می‌پردازیم که مربوط به نرخ تازه سازی صفحه نمایش می‌شود. نرخ تازه سازی 120 هرتزی A52s واقعا جذاب است، مخصوصا اگر قصد انجام بازی‌های ویدئویی با نرخ فریم بالا را داشته باشید. در مقابل A72 دارای نرخ تازه سازی 90 هرتز می‌باشد که مطمئنا A52s عملکرد بهتری دارد.

در بخش باتری از نظر ظرفیت می‌توان گفت A72 عملکرد بهتری دارد و می‌تواند از یک روز تا یک روز و نیم بدون نیاز به شارژ، نیازهای شما را برطرف نماید. البته که A52s نیز عملکرد خوبی دارد اما نسبت به رقیب خود عملکرد ضعیف‌تری در این بخش نشان داده است. از نظر سخت افزار مطمئنا A52s عملکرد بسیار بهتری دارد و می‌تواند تقریبا تمامی کارهایی که شما از آن انتظار دارید را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. این گوشی قدرت بالایی دارد و می‌تواند بازی‌های سنگین را با تنظیمات گرافیکی بالا به اجرا درآورد.

اگر شما نیز خوره بازی هستید و قصد خرید گوشی برای انجام بازی‌های ویدئویی را دارید، مطمئنا A52s یکی از بهترین گزینه‌های موجود می‌باشد. البته که A72 نیز توانایی خوبی دارد و می‌تواند بازی‌های ویدئویی جدید و سنگین را با تنظیمات گرافیکی متوسط به اجرا درآورد اما اگر قصد انجام بازی‌های ویدئویی را ندارید و بیشتر برای کارهای روزمره قصد خرید گوشی دارید، پیشنهاد می‌شود تا A72 را انتخاب کنید. در آخر امیدواریم از مقایسه گوشی A52s 5G با A72 خوشتان آمده باشد، اگر دوست داشتید می‌توانید این مقاله را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد خرید گوشی و مشاهده قیمت گوشی سامسونگ را دارید، می‌توانید به بخش گوشی موبایل سامسونگ فروشگاه ما مراجعه کنید.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-19

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند