فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

راهنمای خرید پاور کامپیوتر

یوسف هنرمند

شنبه, 20 اسفند 1401

راهنمای خرید پاور کامپیوتر

 

پاور یا پاور کامپیوتر یکی از قطعاتی است که معمولا در هنگام خرید کامپیوتر اهمیت زیادی دارد. خریداران رایانه که تمام پس انداز خود را صرف قدرتمندترین کارت های گرافیک، مادربردها و پردازنده ها کرده اند، فقط به یاد داشته اند که به یک منبع تغذیه قدرتمند نیاز دارند. در این موارد، اکثر ما معمولاً به یک منبع تغذیه معمولی از یک برند ناشناخته بسنده می کنیم یا در بهترین حالت، فقط به توان خروجی اهمیت می دهیم و تصور ما این است که هر چه یک منبع تغذیه وات بیشتری داشته باشد، قدرت بیشتری خواهد داشت.

اگر قرار است یک سیستم قوی جمع کنید و یا به دنبال خرید یک کامپیوتر هستید و می خواهید یک پاور خوب برای کامپیوتر خود خریداری کنید، همراه فروشگاه آریا باشید تا به راهنمای خرید پاور کامپیوتر بپردازیم.

 

پاور کامپیوتر چیست؟

همانطور که می دانید همه کامپیوترها به یک منبع تغذیه (PSU) خاص نیاز دارند. اما چرا کامپیوترها به برق نیاز دارند و بدون برق کار نمی کنند؟ در ادامه با توضیح این مبحث، مهمترین نکات خرید پاور سیستم و راهنمای خرید پاور کامپیوتر همراه باشید. می دانیم که برق شهر متناوب یا (AC) با ولتاژ 220 ولت است، با این حال قطعات دیجیتالی مانند CPU، مادربرد، کارت گرافیک، رم، مادربرد و غیره را نمی توان مستقیماً به برق زد. از طرف دیگر، قسمت های مختلف کامپیوتر به ولتاژهای متفاوتی نیاز دارند و نمی توانند با یک ولتاژ کار کنند.

با توجه به آنچه گفته شد وظیفه پاور یا منبع تغذیه در کامپیوتر تبدیل برق شهری به ولتاژ مستقیم است که می تواند توسط قسمت های مختلف کامپیوتر استفاده شود. مشکل این است که کیفیت، دقت و طول عمر همه منابع تغذیه یکسان نیست و در حالی که یک منبع تغذیه می تواند سال ها بدون مشکل کار کند، منبع تغذیه دیگر می تواند غیر استاندارد و حتی خطرناک باشد.
 به طور خلاصه می توان گفت که منابع برق می توانند از نظر قدرت، دقت منبع تغذیه، امنیت، بهره وری انرژی، تعداد و انواع مختلف اتصالات، طول عمر و قابلیت اطمینان بسیار متفاوت باشند. به عنوان مثال، دو لامپ 550 وات از دو برند مختلف یا یک برند، کیفیت، عملکرد، ایمنی، اتصالات و مصرف انرژی یکسانی ندارند.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید رم کامپیوتر

 

به پاور چند وات نیاز داریم؟

تولیدکنندگان ظرفیت تولید محصولات خود را بر حسب وات ارائه می کنند. توان اعلام شده برای یک کامپیوتر قدرتمند حداکثر توان تامین شده توسط منبع تغذیه است. در حالت ثابت، قدرت به طور قابل توجهی کمتر از مقدار تبلیغ شده است. توان های موجود در بازار از 200 وات تا 1800 وات متغیر است. شما باید میزان برق مورد نیاز تقریبی هر قطعه فعلی یا آینده در رایانه خود را بدانید تا بتوانید آنها را اضافه کنید و منبع تغذیه مناسب را انتخاب کنید. 

یک استاندارد نانوشته وجود دارد که می گوید برق باید مقدار مشخصی بالاتر از نیاز اسمی کامپیوتر باشد. به عنوان مثال، اگر کامپیوتر شما به 300 وات برق نیاز دارد، منبع تغذیه 600 وات انتخاب خوبی خواهد بود. باز هم، عاقلانه است که یک منبع تغذیه 1200 واتی را روی یک کامپیوتر حرفه ای که مثلاً به 700 وات برق نیاز دارد، انتخاب کنید. اگر برای مدت طولانی قصد ندارید قطعات کامپیوتر را ارتقا دهید، برق مورد نیاز خود را انتخاب کنید. اما اگر احتمالاً در یکی دو سال آینده یک کارت گرافیک جدید خریداری می کنید، پاوری را انتخاب کنید که قدرت بیشتری نسبت به نیاز فعلی شما داشته باشد. 

کارت گرافیک کمک زیادی به مصرف برق کامپیوتر می کند و باید در انتخاب پاور به آن توجه کرد. منبع تغذیه 300 وات برای کامپیوتری که کار خاصی انجام نمی دهد و بوی کارت گرافیک مجزا را نمی دهد جواب خوبی خواهد بود. با این حال، اگر یک کارت گرافیک گسسته بر روی مادربرد خود نصب می کنید، مطمئن شوید که وب سایت سازنده کارت گرافیک را برای حداقل منبع تغذیه توصیه شده برای آن بررسی کنید.

اگر جرات محاسبه کل توان مورد نیاز برای اجزای رایانه خود را ندارید، می توانید مستقیماً به ماشین حساب آنلاین برق بروید. ماشین حساب های برق ارائه شده توسط Outvision و Coolmaster کاملا دقیق بوده و توان مورد نیاز را با توجه به کاربرد مورد نظر محاسبه می کنند. در این ماشین حساب می توانید تمام جزئیات مورد نیاز خود را تعریف کنید تا ماشین حساب به شما بگوید که چقدر توان برق نیاز دارید. معادل ایرانی این نرم افزار Accountant ارائه شده توسط شرکت گرین می باشد.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید مادربرد، اسفند ۱۴۰۱

 

انواع کانکتورهای پاور

همانطور که اشاره کردم، پاور کامپیوتر برق AC را به DC تبدیل می کند و اجزای کامپیوتر را تامین می کند. این قسمت برق را مستقیماً به سیم یا به طور غیرمستقیم از طریق مادربرد توزیع می کند. بنابراین قبل از خرید پاور باید اتصالات لازم قطعات داخل کیس را بررسی کنید تا برق مورد نیاز را بدست آورید. تابلوهای برق و کانکتورهای لازم. پورت های برقی که به مادربرد متصل می شوند، بزرگترین پورت های 20 یا 24 پین هستند. 

این به این دلیل است که مادربردها کانکتورهای برق متفاوتی دارند، برخی به کانکتور 20 پین و برخی به کانکتور 24 پین نیاز دارند. بله، در قوی ترین منبع تغذیه، سوکت مادربرد به صورت سوکت 20 پین و سوکت 4 پین دیگر قرار می گیرد. در صورت تمایل می توانید از آن استفاده کنید. کانکتور بعدی کانکتور برق 8 پین یا 4 + 4 پین است که برای CPU استفاده می شود. برخی از CPU ها به یک کانکتور 4 پین نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به یک کانکتور 8 پین با انرژی بیشتری نیاز دارند.

برای برخی از کارت های گرافیکی که نیاز به کانکتور برق جداگانه دارند، از کانکتورهای 6 یا 2+6 پین استفاده می شود یا یک کانکتور 8 پین نصب می شود. نوع دیگر سوکت ها سوکت های SATA هستند که برای اتصال به هارد و SSD های دارای پورت SATA استفاده می شوند. آخرین مورد کانکتورهای Molex هستند که برای اتصال انواع فن ها، هارد و اپتیکال و ... استفاده می شوند. اگر از چند دی وی دی رایتر استفاده می کنید یا دارای فن های متعدد در داخل کیس هستید، پیشنهاد می کنیم تعداد دوشاخه های molex را در منبع تغذیه بررسی کنید تا به تعداد مورد نیاز داشته باشید.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید کارت گرافیک، اسفند ۱۴۰۱

 

پاور ماژولار یا غیر ماژولار؟

ممکن است دیده باشید که وب سایت ها از عباراتی مانند "ماژولار" یا "غیر ماژولار" برای منابع تغذیه استفاده می کنند. این کلمات در نگاه اول اصطلاحات مجزا و پیچیده ای به نظر می رسند اما در واقع هر کدام به نوع و پیکربندی کابل ها در هر پاور اشاره دارد. به طور کلی، برق به سه روش مختلف بر اساس کابل کشی توزیع می شود. غیر ماژولار، نیمه ماژولار و ماژولار. منبع تغذیه غیر ماژولار دارای پیکربندی کابل ثابت است و نمی تواند کابل را اضافه یا کم کند. پاورهای نیمه ماژولار فقط شامل کابل های اصلی برق مانند کانکتورهای مادربرد و CPU هستند و در صورت نیاز می توان کابل های دیگری را به آنها اضافه کرد.

دسته آخر منبع تغذیه ماژولار است که بدون کابل است و تمام کابل های لازم باید به صورت دستی اضافه شوند. پاورهای غیر ماژولار رایج ترین انواع پاورهای موجود در بازار با تنوع زیاد و متشکل از یک سری کابل های متصل به بدنه می باشد. مدل های نیمه و تمام ماژولار به شما امکان مدیریت تعداد کابل ها را می دهند و می توانید تعداد کابل های مورد نیاز خود را در داخل کیس وصل کنید. همین موضوع باعث زیبایی داخل کیس نیز می شود و داخل کیس دیگر به هم ریخته و با سیم و کابل های اضافی شلوغ نمی شود.

 

پاور تک یا چند ریلی

منبع تغذیه برای انتقال برق از یک یا چند ریل +12 ولت استفاده می کند که تعداد آنها توسط سازنده در مشخصات آن مشخص شده است. در یک منبع تغذیه تک ریلی، تمام برق منبع تغذیه در همه خروجی ها در دسترس است، در حالی که در منبع تغذیه چند ریلی، این برق به چندین ریل +12 ولت تقسیم می شود. اهمیت این موضوع در این است که در صورت بروز ایراد در منبع تغذیه تک ریل، ممکن است منبع جریان بیش از حد به قطعات ارسال کرده و بسوزد. 

در صورت استفاده از منابع تغذیه چند ریلی به لطف سیستم حفاظت از اضافه جریان (OCP) در صورت افزایش جریان در یکی از ریل ها، برق مجددا برقرار شده و از آسیب دیدن قطعات جلوگیری می شود. البته با توجه به مدرن شدن شبکه برق و اینکه اکثر پاورهای جدید به صورت مولتی ریل تولید می شوند، دیگر نگران این موضوع نیستید و می توانید آن را در اولویت آخر قرار دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و بتوانید با دانش بیشتری یک پاور و یا منبع تغذیه خوب را خریداری کنید. همچنین می توانید منبع تغذیه خود را از فروشگاه اینترنتی آریا خریداری کنید تا از بابت گارانتی و کیفیت و قیمت محصول اطمینان داشته باشد.
 

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-116

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند