فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

راهنمای خرید رم کامپیوتر

یوسف هنرمند

چهارشنبه, 17 اسفند 1401

راهنمای خرید رم کامپیوتر

 

اگر به دنبال خرید کامپیوتر هستید، در اینجا نحوه انتخاب بهترین رم برای کامپیوتر خود آورده شده است. حافظه رم یکی از مهم ترین قسمت های کامپیوتر است و کفایت آن برای اجرای بازی ها و برنامه های پیچیده ضروری است. در راهنمای خرید رم رایانه خود، راهنمای جامعی برای انتخاب حافظه رم برای رایانه شما ارائه می دهیم، پس در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید.

بعد از پردازنده و کارت گرافیک، RAM مهمترین عامل در عملکرد کلی یک کامپیوتر است. دقیقاً مانند یک پردازنده یا یک کارت گرافیک، مشخصات ماژول رم پیچ و خم پر از اختصارات، عملکردها و سایر مشخصات است که برای یک گیمر معمولی معنی ندارد. بنابراین، چگونه یک رم را برای خرید انتخاب می کنید؟ مانند هر چیزی که مربوط به خرید یا ارتقاء یک کامپیوتر است، می توانید به راحتی با چند تحقیق ساده متوجه شوید که به چه نوع رم نیاز دارید. در مرحله بعد، بررسی تخصصی خود را در مورد راهنمای خرید رم برای رایانه ها آغاز می کنیم.

قبل از شروع این راهنمای خرید رم خاص، ابتدا به مفهوم رم نگاه می کنیم. RAM مخفف Random Access Memory است و به استفاده موقت از حافظه در رایانه اشاره دارد. برخلاف HDD یا SSD، RAM دائماً پر و خالی می‌ شود، زیرا هدف اصلی آن این است که به پردازنده اجازه دهد به سرعت به داده‌ ها دسترسی داشته باشد، بدون اینکه واقعاً آنها را ذخیره کند. با این حال، RAM بسیار سریعتر از حافظه است. اما در هر صورت دلیل اصلی عدم استفاده از این قسمت برای ذخیره سازی طولانی مدت این است که رم فقط در صورت روشن بودن می تواند اطلاعات را ذخیره کند و در صورت خاموش بودن برق تمام اطلاعات شما پاک می شود.

 

چه رمی برای کامپیوتر بخریم؟

در نگاه اول ممکن است فکر کنید که هر چه رم بیشتر باشد بهتر است. اما توجه داشته باشید که ظرفیت رم تنها یک عامل مهم در راهنمای شما برای خرید رم برای کامپیوتر یا لپ تاپ شما است. هنگامی که میزان فعلی رم سیستم خود، ظرفیت و محدودیت های آن را دانستید، نوبت به ارتقای رم می رسد و برای این منظور باید رم جدید خریداری کنید.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید مادربرد، اسفند ۱۴۰۱

 

برای به روز رسانی رم کامپیوتر یا لپ تاپ خود می توانید در صورت داشتن اطلاعات کافی در این زمینه از متخصصین کمک بگیرید و همچنین از آموزش گام به گام آپدیت رم موجود کامپیوتر خود کمک بگیرید. به کمک اینترنت، به راحتی می توانید یک ماژول رم جدید را بر روی مادربرد رایانه یا لپ تاپ خود نصب کنید. برای سهولت کار شما در انتخاب رم مناسب برای کامپیوتر، فاکتورهای مهمی را که در این قسمت باید در نظر بگیرید را به شما معرفی می کنیم.

 

انواع حافظه‌ی رم

حافظه های رم در انواع مختلفی موجود هستند و با شماره گذاری استاندارد DDR از یکدیگر قابل تشخیص هستند. استانداردهای DDR که با ترتیب شماره گذاری آن ها مشخص شده اند، تا DDR4 معرفی شده اند و هر کدام نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده اند. به طور کلی می توان گفت که هر نسل از DDR نسبت به نسل قبلی دارای سرعت بالاتر، مصرف برق کمتر و تاخیر کمتری است. 

عامل محدود کننده موجود در مسیر مصرف کننده این است که امکان استفاده از هر نسل از این حافظه ها در رایانه ای که برای نسل قبلی طراحی شده است وجود ندارد. زیرا استانداردهای DDR در تعداد پایه های اتصال و فاصله بین شکاف های میانی ماژول متفاوت است. به عنوان مثال در مدل DIMM رم DDR3 شاهد 204 پین بودیم و اکنون تعداد پین های رم DDR4 دسکتاپ به 288 عدد رسیده است. 

بنابراین، برای کامپیوتری که برای استفاده از رم DDR3 طراحی شده است، نمی توانید از رم DDR4 استفاده کنید. هر مادربرد کامپیوتر تنها یک نوع از این استاندارد را می پذیرد و این مادربرد است که اجازه استفاده از انواع مختلف را نمی دهد. اگر نمی دانید رایانه شما چه نوع حافظه ای دارد، ممکن است بتوانید نوع حافظه را از زمان خرید رایانه تعیین کنید.
 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید کارت گرافیک، اسفند ۱۴۰۱


ظرفیت رم و پیکربندی

ما اکنون در زمانی زندگی می کنیم که استفاده از سه تا چهار گیگابایت رم در تلفن های همراه به یک امر رایج تبدیل شده است. در چنین موردی، جای تعجب نیست که 8 و 16 گیگابایت رم در رایانه ها استفاده می شود. اکنون که حافظه رم به قیمت های مناسبی رسیده است، دیگر جایز نیست که با خرید رم به فکر صرفه جویی در هزینه ها باشیم. اکنون، برای کامپیوترهای ساده که فقط باید چند فایل را باز کنند و به اینترنت دسترسی داشته باشند، حداقل 8 گیگابایت رم مورد نیاز است. 

رندر سه بعدی؛ برای کسانی که به دنبال تهیه رایانه شخصی برای ویرایش یا بازی هستند، انتخاب کمتر از 16 گیگابایت عاقلانه نیست. برخی ممکن است در انتخاب بین حافظه سریع با قدرت کمتر و حافظه کندتر با قدرت بیشتر تردید کنند. در چنین موردی، بهتر است به عنوان اولین کار قدرت بیشتر را انتخاب کنید و حافظه ای را با بیشترین قدرت انتخاب کنید.

در عین حال شایسته است صحت تعداد کانال ها را در دستور کار قرار دهیم. در بازار امروز شاهد رم های تک کاناله، دو کاناله و چهار کاناله هستیم که هر کدام تعریف خاص خود را دارند. به طور کلی افزایش تعداد کانال ها یا استفاده از سیستم چند کاناله در رم باعث افزایش پهنای باند موجود می شود. به این ترتیب رم می تواند اطلاعات بیشتری را در هر زمان منتقل کند. خیلی بهتر است به جای خرید رم تک کاناله با ظرفیت بالا، دو رم با نصف ظرفیت مدل اول خریداری کنید و در حالت دو کاناله استفاده کنید.

 

 

حتما بخوانید: بهترین هارد های اکسترنال

 

سرعت و زمان‌ بندی

سرعت RAM با واحد مگاهرتز بیان می شود و از اعداد خاصی بیشتر نمی رود. برای مثال فرکانس دیگری بین 2133 مگاهرتز تا 2400 مگاهرتز وجود ندارد و حافظه شما باید یکی از فرکانس های معتبر را داشته باشد. دو نمایش فرکانس وجود دارد که در واقع معادل هستند و می توانند با استفاده از یک فرمول ساده به یکدیگر تبدیل شوند. به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است DDR3-1600 و گاهی اوقات PC3-12800 را ببینید. در این دو عبارت عددی که به دنبال DDR و PC قرار می گیرد نوع ماژول حافظه و عدد آخر نشان دهنده فرکانس است. 

وقتی صحبت از DDR می شود، آخرین عدد به طور مستقیم به فرکانس (بر حسب مگاهرتز) و عدد استفاده شده در صفحه کامپیوتر به حداکثر سرعت انتقال داده بر حسب مگابایت در ثانیه اشاره دارد. عدد دوم با ضرب فرکانس اصلی در عدد هشت به دست می آید. به این معنی که اگر ماژول حافظه ای را مشاهده کردید که دارای فرکانس با کلمه PC است، بلافاصله عدد اصلی را بر هشت تقسیم کنید تا فرکانس اصلی را بدست آورید. 

در ارتباط با فرکانس یا سرعت حافظه رم توجه به دو نکته ضروری است. اول اینکه همیشه سعی کنید حافظه را با بالاترین سرعت دریافت کنید و دوم اینکه مطمئن شوید فرکانس رم با حداکثر فرکانس پشتیبانی شده توسط مادربرد شما سازگار است. تمامی سازندگان مادربرد فرکانس های پشتیبانی شده و حداکثر برای اسلات های رم محصولات خود را اعلام می کنند. اگر فرکانس رم شما بالاتر از حداکثر فرکانس پشتیبانی شده توسط مادربرد شما باشد، رم با سرعتی کمتر از سرعت اولیه خود کار می کند.

 


 

حتما بخوانید: بهترین کیبورد مخصوص تایپ کردن


عامل دیگری به نام تأخیر در مورد RAM ذکر شده است که به صورت عددی نشان داده شده است. هر یک از این اعداد نشان دهنده نوع خاصی از تاخیر است که معروف ترین آنها اولین است. عدد اول به نام تاخیر CAS شناخته می شود که واحد آن چرخه های ساعت است و با CL نمایش داده می شود. این زمان تاخیر در واقع زمان بین ارسال دستور و اجرای آن است. رابطه خاصی بین تاخیر حافظه و سرعت حافظه وجود دارد که درک آن بسیار مهم است. 

هرچه فرکانس حافظه بیشتر و زمان تاخیر کمتر باشد، عملکرد حافظه بهتر است. بسیاری از مردم فقط به فرکانس و عدد CL توجه می کنند و متوجه می شوند که با افزایش فرکانس، تعداد CL نیز افزایش می یابد. به همین دلیل برخی بر این باورند که به دلیل افزایش تاخیر CAS با افزایش فرکانس، عملاً مقداری از سرعت اعلام شده دست نیافتنی است. اما حقیقت این است که با افزایش فرکانس، زمان تاخیر کاهش می یابد یا در بدترین حالت تقریبا ثابت می ماند.
 

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-115

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند