فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

راهنمای خرید پردازنده گیمینگ

یوسف هنرمند

دوشنبه, 22 اسفند 1401

راهنمای خرید پردازنده گیمینگ

 

اگر به دنبال خرید کامپیوتر جدید هستید که نیازهای شما را برآورده کند، قطعا پردازنده یکی از اولویت های شما در انتخاب قطعات خواهد بود. اما اهمیت خرید CPU به انتظارات شما از سیستم جدید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر گیمر هستید، انتخاب پردازنده را بعد از کارت گرافیک بررسی می کنید و اگر در حال راه اندازی سیستم کاری هستید، نوع ذخیره سازی و ظرفیت آن نیز در اولویت شماست. 

البته، قیمت و بودجه کلی همیشه بیشترین تأثیر را در انتخاب پردازنده شما دارد، حتی اگر به سازنده خاصی علاقه مند باشید، یا اگر کارایی آن به قدری نزدیک باشد که بخواهید مدل ارزان تری را انتخاب کنید و بودجه صرفه جویی شده را صرف آن کنید. علاوه بر این، انتخاب پردازنده در بین قطعات مختلف نیز نقش تعیین کننده ای دارد، زیرا بستگی به پلت فرم مورد نیاز (سوکت LGA-1151، سوکت LGA-1200، سوکت LGA-1700، سوکت AM4 و غیره) دارد. نوع حافظه مناسب، تعداد پورت های اضافی را تخمین زده و بر این اساس سایر قطعات ضروری مانند مادربرد و رم را خریداری کنید.

معمولاً اولین چیزی که هنگام خرید پردازنده باید در نظر گرفت، نام تجاری یا به عبارتی پلتفرم آن است. امروزه بازار پردازنده های دسکتاپ به طور کامل توسط دو سازنده اصلی اینتل و AMD اشغال شده است. در طول دهه گذشته، اینتل با پردازنده های سطح بالا و رده بالا کم و بیش بازار پردازنده های رده بالا و میان رده را تحت سلطه خود در آورده است. در همین حال، AMD در تمام این سال ها به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه شناخته شده است. اما ورود پردازنده های رایزن این معادله را به هم زد.

 

 

پردازنده جدید رایزن می تواند بهترین عملکرد را در بین پردازنده های ارزان قیمت و میان رده ارائه دهد. در نتیجه، در چند سال آینده، AMD با سرمایه گذاری در خط Ryzen، نه تنها در فروش محصولات کوچک از اینتل پیشی گرفت، بلکه پس از چندین سال توانست وارد رقابت جدی شود. هر یک از این پردازنده ها نشان دهنده یک پلتفرم مربوطه هستند. یعنی اگر پردازنده ای ام دی بخرید باید مادربرد هم یک مادربردی خریداری کنید که این پردازنده را ساپورت کند. حالا اینکه به کدام برند پردازنده نیاز دارید کاملاً به شما، نیازها و بودجه شما بستگی دارد.اما علیرغم رقابت بسیار شدید بین این دو، در سال های اخیر این فاصله تقریباً بسیار کمتر از قبل شده است. در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید تا نگاهی به بهترین پردازنده های گیمینگ موجود در بازار بی اندازیم.

 

پردازنده های Intel Core i9-13900K /AMD Ryzen 9 7950X

تا همین اواخر، اینتل هیچ دستگاهی با بیش از 10 هسته را در بخش اصلی رایانه ها و پایه های اول راه اندازی نکرده بود و پردازنده های 12 و 16 هسته ای در رده Premium / Extreme اینتل و سطح متفاوتی از فعالیت حرفه ای قرار می گرفتند. اما اکنون پردازنده های دارای 24 هسته شامل 8 هسته قدرتمند و پربازده و 16 هسته کوچک و کم مصرف نصب شده در قدرتمندترین سیستم کامپیوتری اینتل از جمله HT، رشته های 32 را به صورت موازی کنترل خواهند کرد.

از سوی دیگر، پرچمدار قدرتمند رایزن در نسل 7000 نیز در صدر جدول و رتبه اول در بسیاری از پردازش های سنگین قرار دارد و علاوه بر برنده شدن پردازنده های 10 و 11 اینتل، همچنان رقبای قدرتمندی برای نسل 12 هستند. پردازنده های سری Ryzen 7000 با معماری Zen 4 نسبت به نسل قبلی با معماری Zen 3 13 درصد IPC بهتری ارائه می دهند. همچنین بسیاری از بازی ها به میزان حافظه نهان پردازنده حساس هستند و با ظرفیت بیشتر در حافظه، کارایی بالاتری از خود نشان می دهند. در پردازنده 16 هسته ای و 32 رشته ای Ryzen 9 7950X شاهد استفاده از دو تراشه هستیم که هر کدام 8 هسته دارند و هر CCD به 32 مگابایت حافظه کش سطح سوم دسترسی دارد.

با این تعریف، تقریباً هر برنامه‌ای که به چند رشته‌ای سنگین و بدون قید و شرط متکی باشد، از چندین هسته‌ ی این پردازنده‌ ها بهره می‌ برد. اما از طرف دیگر، اکثر بازی‌ های با هسته‌ های فیزیکی بیشتر، کارایی را افزایش نمی‌ دهند، فقط برخی با موتورهای پیشرفته برای پردازش جداگانه و موازی، نرخ فریم بالاتری را ارائه می‌ دهند که انجام آن کم و سخت است. این پردازنده یکی از قدرتمندترین پردازنده های وجود در بازار است که می تواند آن را از فروشگاه آریا با گارانتی معتبر و قیمتی مناسب خریداری کنید.

 

 

پردازنده Intel Core i7 13700K

هدف اصلی از انتخاب این پردازنده‌ ها، بازی کنان و گیمرها و همچنین کاربران حرفه‌ای است که نیاز به دسترسی به یک سیستم پردازش و تولید محتوا قدرتمند دارند که شامل مهندسی، محاسبات، طراحی و رندر است. انیمیشن و گرافیک سه بعدی، عکاسی حرفه ای و پردازش افکت، پردازش و ساخت و ویرایش افکت های ویدئویی، طراحی سازه، تخمین و محاسبات پیش بینی (هواشناسی، محیط زیست، دانش هسته ای...)، مدل سازی و شبیه سازی کامپیوتری، واقعیت مجازی بسیاری از فرآیندهای موازی و ... که می توانند این پردازنده ها اکثر نیازهای شما را به سادگی تمام رفع کنند. پردازنده پردازنده Intel Core i7 13700K یکی از آن پردازنده هاست که قدرتمند بوده و از پس هر کاری به خوبی بر میاید.
 

پردازنده Intel Core i7-12700K

اما برای بازی، موارد جدیدی وجود دارد که باید در نظر گرفت. با بیشتر بازی‌ های جدید که Direct X 12 را پشتیبانی می‌ کنند، بار CPU از نظارت و اجرای درخواست‌ های گرافیکی کاهش می‌ یابد و به کارهای دیگری مانند پردازش فیزیک نامتقارن یا ارسال درخواست‌ های گرافیکی بدون محدودیت‌ های موجود در Direct X 11 هدایت می‌ شود. بنابراین، هسته های CPU بیشتری برای این فرآیندها مفید خواهند بود و کارها را سرعت می بخشند.

دومین مدل قدرتمند از پردازنده های رومیزی نسل Alder Lake با طراحی ترکیبی می تواند هر آنچه را که برای استخراج بالاترین عملکرد ممکن در بازی ها و نرم افزارهای تخصصی نیاز داریم را در اختیار ما قرار دهد. برنامه‌ ها و بازی هایی که برای چند رشته بهینه‌سازی شده‌ اند، نسبت به همتایان Core i5 خود، برنامه‌ هایی که شامل طراحی و پردازش تصویر و نقشه، طراحی و رندر سه‌ بعدی و ابزارهای فشرده‌ سازی مانند WinRAR هستند، از افزایش عملکرد قابل توجهی بهره‌ مند خواهند شد. هسته های این پردازنده و حافظه پنهان روز به روز بیشتر می شوند. این تفاوت عملکرد در بازی‌ ها کمتر می‌ شود، مخصوصاً بازی‌های امروزی که فشار بیشتری بر پردازنده گرافیکی یا تراشه‌ های گرافیکی وارد می‌ کنند و به جای تلاش برای تبدیل شدن به گلوگاه CPU، به GPU محدود می‌ شوند.

 


 

Core i7-12700K اکنون با قیمت 450 دلار به فروش می رسد، در حالی که مدل KF کمی ارزان تر است و جدا از ویژگی گرافیکی یکپارچه (Intel UHD 770) در 12700K که در نسخه KF موجود نیست. همچنین سری KF 430 دلار قیمت دارد. این قیمت ها برای رقابت با Ryzen 7 5800X 450 دلاری طراحی شده اند، اگرچه 450 دلار قیمت ذکر شده کمی بالا است و می توانید پردازنده را با قیمت 390 دلار از طریق فروشندگان خریداری کنید.

Core i7-12700K در مجموع شامل 12 هسته و 20 رشته است که 8 عدد از این 12 عدد از نوع P قدرتمند و مابقی کم مصرف و نوع E هستند که هسته این پردازنده شباهت زیادی به سری i9 دارد. تفاوت 4 هسته e-type که برتر از i9 به i7 است. ظرفیت کش L3 نیز از 30 مگابایت به 25 مگابایت کاهش یافته است که این تفاوت 17 درصد است. از طرفی شاهد کاهش جزئی فرکانس توربو کلاک برای پردازنده KF12700 هستیم که برای هسته P به 4.9 گیگاهرتز و برای هسته E به 3.8 گیگاهرتز می رسد.

 

پردازنده Intel Core i7 11700K

پردازنده Intel Core i7 11700K می تواند بیش از آنچه برای کارهای عادی و روزمره، حتی اجرای عادی بازی ها نیاز است، انجام دهد، گزینه های تنظیمات زیادی دارد و در کنار یک کارت گرافیک پیشرفته یا حرفه ای، به راحتی می تواند از آخرین تنظیمات ممکن استفاده کنید. در بازی هایی با فریم و وضوح بالاتر از حد معمولی به اندازه 2560x1440 و 4K، حتی یک هدست واقعیت مجازی یا VR را می تواند به خوبی ساپورت کند.

 


 

پردازنده Intel Core i5-12600K

پردازنده‌ های 10 هسته‌ ای Core i5 می‌ توانند با همتایان Core i7 خود در بسیاری از بازی‌ ها مقابله داشته باشند و تفاوت در عملکرد بسیار کم است. پردازنده Core i5-12600K با قابلیت HT روی هسته های P می تواند 16 رشته پردازشی را به طور همزمان اجرا کند که برای پردازنده ای در رده Core i5 بی سابقه است. اما این پردازنده اورکلاک در حالت پایه و توربو از 3.7 تا 4.9 گیگاهرتز و همچنین 20 مگابایت حافظه نهان سطح سوم بهره می برد. این نسل از پردازنده ها از DDR4 و برای اولین بار از DDR5 برای ماژول های رم پشتیبانی می کنند. به طور کلی، پردازنده‌های Core i5 اکنون می‌ توانند با آخرین تعداد سقف‌ های فریم تولید شده توسط کارت‌ های گرافیکی سطح بالا مطابقت داشته باشند یا حداقل به ۹۰ درصد آن برسند.
 

پردازنده Intel Core i5 10600KF

این پردازنده باید تمامی برنامه های چند وظیفه ای و مفید را به بهترین شکل ممکن اجرا کند و بدون معطلی بین آنها سوئیچ کند. این پردازنده بهترین انتخاب برای اجرای هر نوع برنامه یا بازی است، از جمله امکاناتی از سایر بخش های بودجه و حفظ تمام قسمت های مهم یک سیستم قدرتمند، بدون قطعات غیر ضروری یا تنظیماتی فراتر از آنچه در سیستم مورد نیاز است.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-118

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند