فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

راهنمای خرید SSD

یوسف هنرمند

سه‌شنبه, 23 اسفند 1401

راهنمای خرید SSD

 

حافظه‌ های ذخیره‌ سازی در سال‌ های اخیر در رایانه‌ های شخصی پدیدار شده‌ اند و کارشناسان حافظه‌ های SSD را آینده حافظه‌ های ذخیره‌ سازی می‌ دانند. سازندگان جدید لپ تاپ علاقه زیادی به این حافظه نشان می دهند و استفاده از آن دیگر محدود به اولترابوک ها و لپ تاپ های گران قیمت نیست. پشتیبانی از حافظه های SSD از نوع NVMe نیز در مادربردهای جدید افزایش یافته است و حتی لپ تاپ های اقتصادی نیز کم و بیش از چنین رابطی پشتیبانی می کنند. حافظه های SSD دارای تغییرات متفاوتی هستند، عواملی مانند پشتیبانی از سیستم میزبان، قیمت و برنامه بر این نوع تاثیر می گذارند. اما قبل از شروع تحقیق در مورد این نوع حافظه ها، بهتر است کمی در مورد آن بدانید.

حافظه SSD یا دیسک SSD، به نسل جدیدی از حافظه ها اطلاق می شود که از تراشه های NAND برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. این مموری ها بر خلاف هارد دیسک ها کاملا الکترونیکی هستند و همین مزیت باعث می شود در مقایسه با هارد ها در برابر حرکت و ضربه مقاومت بیشتری داشته باشند.

حافظه های SSD اولین و آخرین انتخاب علاقه مندان به سرعت هستند. بنابراین، اگر از زمان طولانی بوت شدن رایانه، زمان انتقال فایل ها و اجرای برنامه ها یا حتی بارگذاری طولانی بازی ها خسته شده اید، وقت آن رسیده است که با خرید رایانه یا لپ تاپ به آن جان تازه ای ببخشید. SSD مناسب سرعت نوشتن و خواندن گاهی تا 15 برابر بیشتر از هارد است و زمان دسترسی بسیار کم و مصرف کم از مزیت های اصلی SSD نسبت به هارد دیسک است. البته هارد با همین ظرفیت ارزانتر است.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید پردازنده گیمینگ

SSD ها در کنار هارد دیسک های مکانیکی یا جداگانه برای ذخیره داده ها (فایل ها) استفاده می شوند. فقط SSD ها را می توان به جای هارد دیسک استفاده کرد، اما امکان استفاده همزمان از چند هارد دیسک و SSD نیز وجود دارد. به طور کلی، SSD ها برای نصب سیستم عامل ها، نرم افزارها و درایورها استفاده می شوند، در حالی که هارد دیسک ها برای ذخیره فایل ها اختصاص داده شده اند.

SSD ها نسبت به دیسک های مکانیکی سرعت و تاخیر کمتری دارند که باعث می شود عملکرد سیستم عامل، برنامه ها و تجربه کار با کامپیوتر بسیار کندتر شود. به عنوان مثال، باز کردن یک برنامه فتوشاپ از یک SSD سریعتر از یک درایو دیسک است. داشتن SSD سرعت کلی رایانه را افزایش می دهد و تقریباً همه کارها را به راحتی انجام می دهد. در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید تا به بهترین اس اس دی ها بپردازیم و همچنین درباره اس اس دی ها به طور کلی بدانیم.

 

بهترین حافظه‌ی SSD برای لپ‌‌تاپ

قبل از خرید SSD لپ تاپ، ابتدا باید نوع و اندازه ای که با لپ تاپ شما سازگار است را پیدا کنید. دومین موردی که باید در نظر بگیرید هدف از ارتقاء حافظه و واقعاً سرعت مورد نیاز برای SSD است. سومین عاملی که بر انتخاب شما تأثیر می گذارد، هزینه SSD است که در نهایت یک تصمیم شخصی خواهد بود. مورد دیگر عمر مفید SSD ها و مقاومت آن ها در برابر مواردی مانند ضربه، آب و گرد و غبار است که معمولا در توضیحات هر محصول به آن اشاره می شود و بهتر است با توجه به مواردی که گفتیم انتخاب خوبی داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید قبل از خرید SSD لپ تاپ در نظر بگیرید این است که آیا SSD از فناوری SMART پشتیبانی می کند یا خیر. S.M.A.R.T به فناوری تجزیه و تحلیل و گزارش خود نظارتی اشاره دارد که عملکردی برای نظارت داخلی SSD ها و هارد دیسک ها است. فناوری هوشمند با کنترل و نظارت بر عملکرد با نرم افزاری که مخصوص عملکردهای آن طراحی شده است، وضعیت تجهیزات را کنترل می کند. البته اکثر SSD های جدید از این فناوری استفاده می کنند، بنابراین احتمال از دست دادن اطلاعات شما بسیار کم است.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید هارد اینترنال

SSD ها صرف نظر از نوعشان، معمولاً شامل اجزای زیر هستند یا حداقل برخی از اجزای زیر در آنها استفاده می شود:

حافظه NAND: تراشه ای که اطلاعات را در سلول های خود ذخیره می کند. سامسونگ، میکرون و توشیبا سه سازنده اصلی NAND هستند. بسته به فناوری تولید و نوع ذخیره سازی، کدهای داده به چهار دسته زیر تقسیم می شوند.
SLC: گران ترین نوع NAND با قابلیت ذخیره یک بیت در هر سلول که به ندرت در محصولات خانگی دیده می شود. قابلیت اطمینان و طول عمر این نوع حافظه قابل توجه است.

  • MLC. این نوع NAND معمولا در محصولات حرفه ای نیز استفاده می شود. سامسونگ از چنین تراشه هایی در محصولات سری PRO استفاده می کند. قابلیت اطمینان مثال زدنی این مموری ها و عمر بیشتر در مقایسه با TLC از ویژگی های آن است. در این نوع حافظه از هر سلول برای ذخیره 2 بیت اطلاعات استفاده می شود.
  • TLC: متداول ترین نوع NAND که نسبت قیمت/عملکرد خوبی دارد. این حافظه ها برای اکثر کاربران عادی و حتی حرفه ای مناسب است و هر سلول 3 بیت اطلاعات را ذخیره می کند.
  • QLC: ارزان ترین دسته NAND مورد استفاده برای کاهش هزینه ها در حجم. هر سلول دارای 4 بیت اطلاعات است و خط تولید QVO سامسونگ از چنین NAND استفاده می کند.

 

راهنمای خرید SSD برای کامپیوتر

فرقی نمی کند به دنبال راهنمای خرید ssd برای کامپیوتر هستید یا راهنمای خرید ssd برای لپ تاپ، در هر صورت این بخش می تواند به شما کمک کند تا بهترین و جذاب ترین SSD ها را در هر مدل شناخته شده ای پیدا کنید. و می توانید آن را برای سیستم خود خریداری کنید.
 

بهترین SATA SSD

بیایید راهنمای خرید SSD لپ تاپ خود را با هارد دیسک SSD نوع SATA شروع کنیم. بهترین SATA SSD که می توانید بخرید Samsung 870 EVO است. در واقع اگر به دنبال یک SSD 2.5 اینچی برای لپ تاپ خود هستید تا جایگزین هارد دیسک فعلی خود شود، این مدل یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. گفته می شود که Samsung 870 EVO سریع ترین SATA SSD است و می توانید حداکثر 4 ترابایت را انتخاب کنید.

 


 

حتما بخوانید: راهنمای خرید پاور کامپیوتر

 

بهترین SATA SSD اقتصادی

اگر به دنبال راهنمای خرید حافظه SSD هستید و بودجه کافی برای خرید مدل گران‌ تر از سامسونگ ندارید، به سراغ Crucial BX500 بروید. شما می توانید یک ترابایت از این SSD را با قیمت 80 دلار تهیه کنید، دقیقاً 30 دلار کمتر از مدل 1 ترابایتی. برند Crucial یکی از بهترین برندهای هارد SSD می باشد و می توانید با خیالی آسوده نسبت به عملکرد آن این مدل را خریداری کنید.
 

بهترین PCIe 3.0 NVMe SSD
 

درست است که PCIe 4.0 فناوری سریع تری است و می تواند فایل های شما را با سرعت شگفت انگیزی انتقال دهد، اما اگر سیستم شما از این فناوری پشتیبانی نمی کند و پردازنده مرکزی و مادربردی با این فناوری ندارید، PCIe 3.0 بهترین است. شما می توانید PNY CS2140 را در نسخه 1 ترابایتی با قیمت 93 دلار خریداری کنید و این درایو در کارهای روزمره به خوبی عمل می کند.
 

بهترین Best PCIe 4.0 SSD

اگر به دنبال بهترین SSD PCIe 4.0 هستید، به سراغ SK Hynix Platinum P41 بروید. سرعت این هارد SSD یکی از بهترین ها در جهان است، اما برعکس قیمت پایین آن ارزش خرید دارد. مثلا، از نظر قیمت، این SSD بسیار ارزان تر از Corsair MP600 Pro XT است. با این حال، کمی کند است. از سوی دیگر، این مدل همانند سامسونگ 980 پرو است اما سریعتر.

 


 

حتما بخوانید: راهنمای خرید رم کامپیوتر

 

بهترین PCIe 4.0 SSD اقتصادی

درست است که هارد دیسک با فناوری PCIe 4.0 قیمت بالاتری نسبت به SATA و PCIe 3.0 دارد، اما می توانید گزینه های مقرون به صرفه ای را نیز در بازار پیدا کنید و با گسترش این فناوری، قیمت هارددیسک های سازگار با این فناوری افزایش می یابد. هارد دیسک Adata XPG Atom 50 یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه هایی است که می توانید خریداری کنید. قیمت این مدل در نسخه 1 ترابایتی حدود 120 دلار و سازگار با پلی استیشن 5 است که البته ممکن است به دلیل استفاده از رم دستگاه به عنوان کش اصلی، سرعت کنسول کاهش یابد.
 

طول عمر SSD

تراشه های حافظه مورد استفاده در SSD ها دارای طول عمر ثابتی هستند (بر اساس تعداد دفعاتی که سلول ها پاک می شوند) و هر چه اطلاعات بیشتری نوشته و پاک شود، طول عمر آنها بیشتر می شود. بنابراین طول عمر بالا یکی از مهم ترین ویژگی های بهترین SSD ها است. طول عمر یا طول عمر SSD ها اغلب بر حسب «حجم نوشتن» (TBW) که بر حسب ترابایت است بیان می شود. به عنوان مثال، مدت زمان SSD می تواند 30 ترابایت متن در طول عمر آن باشد و سازنده بیش از 30 ترابایت متن را تضمین نمی کند. البته این عدد به صورت تقریبی است و گاهی اوقات SSD خیلی موفق نیست یا بعد از عبور از مقدار TBW بدون مشکل کار می کند.

در برخی موارد، طول عمر SSD نیز به عنوان «زمان‌های قابل نوشتن در روز» (DWPD) تعریف می‌شود، که به معنای زمان است که ظرفیت اسمی می‌ تواند در یک دوره زمانی نوشته شود به عنوان مثال، اگر انتظار می رود یک SSD 256 گیگابایتی 2DWPD 1 سال دوام بیاورد، طول عمر آن برابر با 184 ترابایت نوشتن است. خوشبختانه SSD ها با رسیدن به عمر اسمی خود ناگهان از کار نمی افتند و در عوض از مکانیسم های پیشرفته ای برای جلوگیری از خراب شدن داده ها استفاده می کنند.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-119

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند