فروشگاه آریا |

یه حس خوب خرید

نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال

یوسف هنرمند

شنبه, 06 اسفند 1401

نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال

 

هاردهای اکسترنال سال هاست که محبوبیت زیادی دارند و محبوبیت این محصولات همچنان ادامه دارد. در حال حاضر کاربران به دنبال خرید هارد اکسترنال برای اهداف مختلف هستند. به عنوان مثال، اگر شما یک ناشر هستید، باید از چندین درایو خارجی برای ذخیره ویدیوهای ضبط شده استفاده کنید و از طرف دیگر، ممکن است بخواهید فقط عکس ها و ویدیوهای خانوادگی را در یک هارد دیسک جداگانه قرار دهید.

با توجه به تنوع موجود در بازار هارد اکسترنال، این تنوع می تواند منجر به سردرگمی مصرف کنندگان شود. بنابراین، در این مقاله در مورد مهمترین پارامترهایی که در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آنها توجه کنید صحبت خواهیم کرد. به عبارت ساده، هارد اکسترنال یک حافظه ذخیره سازی مانند حافظه های موجود در رایانه است، اما با این تفاوت که می توانید آن را به راحتی ذخیره و جابجا کنید. البته حمل تمامی هاردهای اکسترنال کار آسانی نیست و به عنوان مثال برخی از آنها بسیار بزرگ و سنگین هستند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. قبل از خرید هارد اکسترنال، ابتدا باید بین SSD یا HDD یکی را انتخاب کنید. در ادامه همراه فروشگاه آریا باشید تا به این موارد بپردازیم و نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال را بایکدیگر بررسی کنیم.

 

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال یک وسیله ذخیره سازی اطلاعات است که خارج از سخت افزار داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ کار می کند و از طریق کابل USB و حافظه داخلی آن به سیستم کاربر متصل می شود. به طور کلی هارد های اکسترنال شباهت زیادی به فلش های موجود در بازار دارند با این تفاوت که هارد های اکسترنال ظرفیت بسیار بالاتری دارند اما فضای بیشتری را نیز اشغال می کنند و به اندازه فلش ها قابل حمل نیستند.

اگرچه استفاده از سرور های ابری این روزها رایج تر و راحت تر شده است، اما این فناوری هنوز با ایده آل فاصله دارد. برای استفاده از فناوری های ابری، علاوه بر اینترنت رده بالا، باید به صورت ماهانه و سالانه برای این خدمات نیز هزینه پرداخت کنید. بنابراین اگر به سرعت بالا نیاز دارید، نمی توانید از طریق سرویس های ابری به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و اینجاست که درایوهای خارجی به کمک شما می آیند.

پس می توان گفت مهمترین کاربرد هارد اکسترنال ذخیره و آرشیو اطلاعات با هزینه بسیار کم و دسترسی سریع است. به عنوان مثال، می‌ توانید به راحتی بازی‌ ها و فیلم‌ ها را روی یک هارد اکسترنال خوب ذخیره کنید و آن را برای دسترسی سریع به اطلاعات در صورت نیاز به رایانه خود متصل کنید. این حافظه های ذخیره سازی برای پشتیبان گیری از اطلاعات کامپیوتر بسیار مفید هستند.

 

 

نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال

مواردی که هنگام خرید هارد دیسک خارجی باید در نظر بگیرید چیست؟ اگر تا به حال سعی کرده اید یک هارد اکسترنال خوب بخرید ، احتمالاً ویژگی های گیج کننده زیادی را مشاهده کرده اید. در زیر نکات مهم هنگام خرید هارد دیسک خارجی را بررسی می کنیم.

 

ظرفیت هارد اکسترنال

تقریبا برای همه کاربران ظرفیت هارد اکسترنال مهمترین معیار است بدون شک هر چند هارد اکسترنال سرعت و کیفیت بالایی دارد اما اگر ظرفیت کمتری ارائه دهد چندان کاربردی نخواهد داشت. از طرف دیگر، اگر ظرفیت هارد اکسترنال بیش از نیاز شما باشد، فقط پول خود را هدر داده اید اما اینکه چه ظرفیتی برای هارد اکسترنال کافی است فقط به نیاز شما بستگی دارد. اگر می خواهید ده ها گیگابایت فایل بین سیستم های مختلف انتقال دهید. 32 یا 64 گیگابایت حافظه فلش پرسرعت می تواند نیازهای شما را برآورده کند. از طرف دیگر، اگر یک عکاس یا فیلمبردار هستید و قصد دارید داده های زیادی را ذخیره کنید. باید از هارد اکسترنال با ظرفیت حداقل 2 ترابایت استفاده کنید.

 

سرعت انتقال اطلاعات

هارد اکسترنال های غول پیکر با ظرفیت بسیار بالا لزوما انتخاب درستی نیستند زیرا این نوع هارد ها می توانند سرعت انتقال پایینی داشته باشند و برای انتقال اطلاعات از طریق آنها باید مدت زیادی منتظر بمانید. در این زمینه دو موضوع بسیار مهم است. تکنولوژی مورد استفاده برای هارد اکسترنال مورد نظر و قفل داخلی برای آن. از نظر سرعت، SSD ها به طور کلی سریعتر از هارد هستند و همانطور که در بالا ذکر شد، مدل های SSD گران تر هستند. در زمینه کانکتورها از استانداردهای مختلفی مناسب برای اتصال هارد اکسترنال به سیستم یا گوشی و تبلت استفاده می شود. اگرچه تقریباً همه هاردهای اکسترنال از پورت USB استفاده می کنند، USB نیز استانداردهای متفاوتی دارد. 

به عنوان مثال، USB 2.0 یک استاندارد قدیمی است، بنابراین اگر از هارد اکسترنال برای انتقال فایل های کوچک استفاده می کنید، استفاده از آن را توصیه می کنیم، در غیر این صورت بهتر است از این استاندارد دوری کنید. به طور کلی حداکثر سرعت انتقال اطلاعات با این پورت به 480 مگابایت در ثانیه می رسد. لازم به ذکر است که چنین تنوع استانداردهای USB باعث سردرگمی کاربران می شود. به عنوان مثال، در لیست مشخصات هارد دیسک های مختلف، ممکن است مشاهده کنید که این هارد ها از پورت های USB 3.0، USB 3.1 Gen1 یا USB 3.2 Gen1 استفاده می کنند، اما در عمل همه این استانداردها مشخصات یکسانی دارند و معمولا حداکثر سرعت را ارائه می کنند.

 

 

لازم به ذکر است که پورت های مبتنی بر این فناوری معمولاً در رایانه به رنگ آبی هستند. USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 مشابه هستند و حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند و این نوع پورت در رایانه ها قرمز رنگ است. USB 3.2 یا 3.2 2x2 حداکثر سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. معمولاً برای استاندارد مورد استفاده از عبارت port استفاده می شود، اما برای نشان دادن این رابط از کلمه Connector استفاده می شود. 

اکثر هاردهای اکسترنال از کانکتور USB-A استفاده می کنند که شکل معمول پورت USB است و شما فقط می توانید کانکتور را در یک جهت وارد کنید. از طرفی در سال های اخیر محبوبیت USB-C چند برابر شده است که بسیار کمتر است و دیگر نیازی نیست برای وارد کردن دوشاخه به این پورت به سمت آن نگاه کنیم. پروتکل DisplayPort که برای انتقال داده های صوتی و تصویری استفاده می شود از کانکتور USB-C استفاده می کند و گاهی اوقات با وجود اینکه شاهد استفاده از USB-C هستیم، در واقع از پروتکل Thunderbolt 3 یا Thunderbolt 4 استفاده می کند که حداکثر سرعت انتقال آن 40 گیگابیت است. در هر ثانیه همچنین هاردهای اکسترنال بسیار قدیمی با کانکتورهایی مانند eSATA و Firewire وجود دارد که بهتر است از آنها اجتناب کنید.

 

امنیت هارد اکسترنال

علاوه بر این، اگر اطلاعات روی هارد مهم و محرمانه است، توصیه می کنیم برای اطمینان از امنیت اطلاعات خود، درایوی خریداری کنید که دارای قابلیت رمزگذاری داخلی باشد. البته امروزه اکثر هاردهای اکسترنال موجود در بازار از رمزگذاری داخلی بهره می برند. بنابراین در نهایت برای خرید هارد اکسترنال باید به ویژگی هایی مانند ظرفیت، سرعت انتقال اطلاعات، قابلیت حمل، ویژگی های امنیتی و دوام آن و ویژگی های عملکردی که از هارد اکسترنال خود دریافت می کنید و خرید می کنید، توجه کنید.

 

دوام و امکان حمل هارد اکسترنال

تقریباً همه کاربران از هاردهای اکسترنال کوچک و جمع و جور به نام هارد دیسک های 2.5 اینچی استفاده می کنند که اندازه بزرگی ندارند و بنابراین جابجایی آن ها بسیار آسان است. این نوع هارد دیسک ها از کابل USB یکسان برای تامین برق استفاده می کنند، بنابراین نیازی به اتصال آنها به منبع تغذیه جداگانه نیست. اما از طرفی افرادی که قصد خرید هارد اکسترنال با ظرفیت بیش از 2 ترابایت را دارند معمولا هاردهای رومیزی را انتخاب می کنند که عمدتا به صورت عمودی روی میز قرار می گیرند و نیاز به منبع تغذیه جداگانه دارند. علاوه بر این مشکل، دوام هارد اکسترنال را نیز نباید فراموش کنید.

اگر از جمله کسانی هستید که می خواهید با هارد اکسترنال به مکان های مختلف بروید، بهتر است یک هارد اکسترنال بخرید که بدنه مقاومی داشته باشد. در این حالت هارد دیسک های SSD بهتر عمل می کنند زیرا فاقد قطعات متحرک هستند و پایداری بیشتری نسبت به ضربه نشان می دهند. البته برخی از انواع HDD به دلیل طراحی خاص خود می توانند مقاومت بالایی داشته باشند اما در کل برای بهره مندی از مقاومت بالا خرید از نوع SSD را توصیه می کنیم.

 

 

گارانتی هارد اکسترنال

گارانتی یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام خرید هارد اکسترنال باید به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان دهید. اگر شرکت موردنظر گارانتی مناسبی را ارائه ندهد، در صورت خراب شدن هارد احتمالا هارد اکسترنال جدیدی در اختیار شما قرار نمی‌ گیرد. اما از طرف دیگر گارانتی‌ های مشهور و باکیفیت، هارد خراب را تعویض می‌ کنند و یک هارد نو در اختیار شما قرار می‌ دهند. همچنین باید به سرویس‌ های بازیابی اطلاعات اشاره کنیم که توسط برخی از گارانتی‌ ها به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌ گیرند. بنابراین صرفا به دلیل ارزان بودن یک هارد اکسترنال، اهمیت گارانتی را نادیده نگیرید.


از کجا هارد اکسترنال بخریم؟

برای خرید هارد اکسترنال همیشه باید فروشگاه های آنلاین و فروشگاه های فیزیکی معتبر را انتخاب کنید. در صورت خرید اینترنتی توجه داشته باشید که وب سایت مربوطه دارای نماد اعتماد الکترونیکی و مورد تایید ستاد مرکزی سازمان تجارت مجازی می باشد. در غیر این صورت در خطر بزرگی قرار خواهید گرفت. ما به شما پیشنهاد می کنیم که خریدتان را از فروشگاه اینترنتی آریا انجام دهید تا خیالتان از اصالت کالا و گارانتی راحت باشد.

یوسف هنرمند

https://ttaria.com/tb-106

نظرات این مقاله

(0 نظر)

نظر جدید
اولین نفری باش که نظر میده ! همین الان نظرتو بگو یا اگه سوالی داری ، بپرس تا کارشناسان فروشگاه آریا در کمترین زمان ممکن پاسخ بدهند